Vi har testet ståhjulingen Ninebot

Ninebot er en kinaprodusert og billigere Segway-konkurrent. Den er lett og responsiv i bruk - men ikke like stabil som Segwayen.

VI HAR TESTET SEGWAY-KONKURRENT: Til en pris på 35.000 kroner er Ninebot 20.000 billigere enn Segway i Norge. Den er imidlertid ikke like stabil - selv om den absolutt er rask nok - og veldig responsiv.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
VI HAR TESTET SEGWAY-KONKURRENT: Til en pris på 35.000 kroner er Ninebot 20.000 billigere enn Segway i Norge. Den er imidlertid ikke like stabil - selv om den absolutt er rask nok - og veldig responsiv. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har testet Ninebot, som er et selvbalanserende kjøretøy etter samme prinsipp som Segway.

Vi har tidligere prøvekjørt Segway i København

Ettersom den ennå ikke er lov å bruke på norske veger, har vi testet den på lukket område og innenfor særlig godkjente forhold.

Det som er sikkert, er at du vekker mye oppsikt hos andre langs vegen. Og den fungerer som en ganske så sterk kontakt-magnet - det er ikke rent få som stopper og ønsker å slå av en prat om doningen, hva det er - og ikke minst: Om den er vanskelig å kjøre.

Premissene for bruk:

  • Regjeringen har bestemt at det skal bli lov å kjøre ståhjulinger som Segway og liknende, på norske veier. Akkurat hvordan regelverket blir, vet man ikke ennå - men Vegdirektoratet har på oppdrag fra Regjeringen utarbeidet et forslag til regelverk for bruk av ståhjulinger på norske veger.

    Samferdselsdepartementet har i den forbindelse sagt at de tar sikte på at ståhjulinger blir tillatt i løpet av første halvår 2014, altså innen utgangen av juni.

    Nå jobber Vegdirektoratet med høringssvarene, og det er på nåværende tidspunkt ennå ikke klart hvordan dette regelverket blir seende ut. Det er blant annet snakk om noen tekniske krav til kjøretøyene, som du kan lese mer om lenger ned i teksten.


  • Les også: Nå kommer kjørereglene for selvbalanserende kjøretøy

    Kjøreegenskaper

    Og for å ta det siste spørsmålet først: Nei, den er ikke veldig vanskelig å kjøre.

    Som Segway, er denne også ganske intuitiv å bruke. De fleste har noen ufrivillige rykninger ved første gangs påstigning, men når du finner balansen går det ikke mange minuttene før du skjønner hvordan den skal håndteres.

    Vi opplevde Ninebot som veldig responsiv: Den agerer raskt på dine befalinger. Du lener deg litt frem for at den skal gå fremover, og drar styret til sidene for at den skal svinge. Som på alle disse selvbalanserende kjøretøyene.

    Følsom respon

    Du bremser ved å sette akterspeilet litt ut, bakover. Du kan også rygge med den, men da begynner den å pipe om du overskrider 2-3 kilometer i timen, fordi dette ikke er anbefalt. Da bør du heller snu.

    Det gjelder imidlertid å forholde seg rolig og balansert når du skal kjøre Ninebot, og ikke foreta brå bevegelser. Da oppfører den seg best. For noen vil den følsomme responsen være litt for mye, og den kan nok oppfattes som litt nervøs.


    Toppfart

    Ninebot-en skal ifølge papirene ha en toppfart på 20 kilometer i timen. Vi gjorde en fartstest på den på flat mark, og kom opp i 22 kilometer i timen.

    Det er imidlertid ikke en veldig behagelig hastighet. Vi synes den mest komfortable marsjfarten lå på mellom 16 og 18 kilometer i timen.

    I lavere hastigheter, og spesielt opp til rundt 10 kilometer i timen, vil den veldig langt frempå med styret. Og dette er lengre frampå enn vi egentlig synes er veldig behagelig.

    SVINGER LETT: Den er lett å svinge med, og du kan snu på femøringen, men pass på så du ikke svinger for brått i høye hastigheter. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
    SVINGER LETT: Den er lett å svinge med, og du kan snu på femøringen, men pass på så du ikke svinger for brått i høye hastigheter. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


    Endret seg etter oppdatering

    Som du kan lese lenger nede i saken, måtte vi oppdatere kjøretøyet via en app, to ganger i løpet av den tiden vi hadde den til test. Og den endret kjøreegenskaper ganske mye mellom hver oppdatering - det var først etter den siste oppdateringen at den absolutt ville ha oss så langt frempå.

    Det positive var at vi etter den siste oppdateringen, fint kan holde en marsjfart på 16-18 kilometer i timen - uten at den hele tiden vil presse styret bakover. Før denne oppdateringen ville den hele tiden presse styret bakover - og da var det umulig å holde jevn marsjfart.

    En annen ting er at vi blir ganske numne i beina ved lengre kjøreturer. Dette er sånt som skjer når du står rett opp og ned og ikke rører på beina i lang tid.

    DISPLAY: Her får du opp hastighet og batterikapasitet, samt feilkoder dersom du skulle være så uheldig å oppleve det. I tillegg komer det informasjon om blåtann-kobling er aktivert, og eventuell hastighetssperre. Foto: KRISTIN SØRDAL
    DISPLAY: Her får du opp hastighet og batterikapasitet, samt feilkoder dersom du skulle være så uheldig å oppleve det. I tillegg komer det informasjon om blåtann-kobling er aktivert, og eventuell hastighetssperre. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


    Kommer seg frem på mange underlag

    Vi har også tatt ståhjulingen ut på grus og gress, og selv om den selvsagt rister endel ved forsering av ujevne underlag, kommer den seg bra fram også på mer ujevne underlag.

    Her skal du imidlertid være oppmerksom på at det i regelverksforslaget fra vegmyndighetene ligger en begrensning i forhold til bruk av selvbalanserende kjøretøy i utmark.

    Pass på kantene

    Ninebot-en går også bra i oppoverbakker og nedoverbakker, og det går fint å holde hastighetene både oppover og nedover - om ikke bakken blir altfor bratt, vel og merke.

    Den er imidlertid litt stutt over kanter - som eksempelvis over små fortauskanter. Men bare for å understreke det: Eventuelle fortauskanter må forseres der kantene er senket - altså ved fotgjengeroverganger. Ethvert forsøk på å forsere fortauskanten andre steder, vil ende i fordervelse.

    LUKKET BANE: Vi testet Nineboten på lukkede områder.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
    LUKKET BANE: Vi testet Nineboten på lukkede områder. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


    Batterikapasitet

    Hvor langt kan vi så komme med en toppladet Ninebot? Vi koblet på oss Endomondo og kjørte avgårde. Med blandet kjøring, som altså innebærer kjøring på både flatmark og oppover - og nedoverbakker, kom vi nøyaktig 18,7 kilometer før Ninebot-en døde hen. Det var fremdeles to-tre streker igjen på batterikapasiteten ifølge displayet, men midt i en bakke var det plutselig stopp - vi ble avvist med en feilkode og høy piping dersom vi forsøkte å få liv i den igjen.

    Ifølge produsenten, skal den ha en rekkevidde på 20 kilometer på flat mark ... men hvem bor dessuten på flat mark i Norge?

    FJERNKONTROLL: Du skrur av og på med en fjernkontroll. Med den kan du også sette Ninebot-en i lås - da piper og rister den om noen forsøker å stikke av med den, men det er ikke veldig avskrekkende ... Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
    FJERNKONTROLL: Du skrur av og på med en fjernkontroll. Med den kan du også sette Ninebot-en i lås - da piper og rister den om noen forsøker å stikke av med den, men det er ikke veldig avskrekkende ... Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


    Irriterende

    Dette opplevde vi flere ganger i løpet av den tiden vi hadde Ninebot-en til test. Det er selvsagt irriterende når du er på vei fra butikken med varer i sekken, og må ringe hjem for å bli hentet fordi Ninebot-en plutselig har stanset midt i en bakke flere kilometer hjemmefra.

    Den er også såpass tung å dra etter seg at det egentlig ikke er noe godt alternativ, i alle fall ikke om du må dra den langt.

    Dersom det er strøm på den, har den imidlertid en smart «gå-funksjon»: Et tråkk på den ene ståplaten, og du kan leie den ved siden av deg som en selvgående sykkel.

    Vi målte ladetiden til 4,5 time, fra den streiket med flatt batteri - til den var fulladet igjen.

    Du er i gang på 1-2-3

    Ninebot-en kommer i to deler: En hovedkomponent med hjul og en styrekonsoll. Du kan enkelt ta av styrekonsollen dersom du skal frakte Ninebot-en i for eksempel bilen:

    Da er det bare å skru styrekonsollen av og løfte begge deler inn i bagasjerommet.

    Det er imidlertid litt klønete å få løftet hovedkomponenten, i alle fall dersom du er én person som skal gjøre det alene: Det er vanskelig å finne et sted å få tak på den. Og den veier tross alt 22 kilo.

    Og så triller den irriterende frem og tilbake og rundt i bagasjerommet når du kjører, om du ikke har festet den på noen måte ...

    KONTROLL VIA APP: Du har kontroll på software og vitale data, via en app. Der kan du også sjekke hva feilkodene betyr, om du skulle få bruk for det. Det gjorde vi ... Foto: KRISTIN SØRDAL
    KONTROLL VIA APP: Du har kontroll på software og vitale data, via en app. Der kan du også sjekke hva feilkodene betyr, om du skulle få bruk for det. Det gjorde vi ... Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


    Konklusjon

    Oppdateringer

  • Ninebot kan styres og oppdateres via en app. Der kan du sjekke informasjon om kjøretøyets batterikapasitet, hvor langt du har kjørt, du kan sjekke eventuelle feilkoder - og du kan søke etter nye software-oppdateringer.

    På den tiden vi hadde Ninebot til test, måtte vi oppdatere to ganger. Og det må vi si: Kjøreegenskapene endre karakter ganske mye for hver oppdatering.

    Ved første test opplevde vi at det var vanskelig å holde en jevn hastighet; Når vi kom opp i marsjhastighet, ville den hele tiden presse styreenheten bakover. Vi opplevde også ved ett tilfelle at ståhjulingen plutselig bråstoppet i en marsjfart på 15 kilometer i timen og kastet av personen som kjørte. Ifølge importøren, skyldtes dette en feil som var rettet med den nye oppdateringen.

    Vi opplevde ikke dette flere ganger, etter at vi oppdaterte. Etter den siste oppdateringen som vi gjorde, hadde Ninebot-en endret egenskaper ganske mye. Vi må si at vi egentlig likte den best med kjøreegenskapene som den hadde etter den første oppdateringen: Da var den mye lettere å holde en jevn fart på, uten at den hele tiden maste med å skulle skyve styreenheten bakover. Etter den aller siste oppdateringen vi gjorde, vil den imidlertid mye mer frampå.

    Det gjøres fremdeles endringer i softwaren som krever oppdateringer. Ifølge importøren, skal produsenten være inne i oppløpet med tanke på oppdateringer, og at de driver nå med finjusteringer og tilpasninger.

    Enn så lenge registrerer vi altså at det fremdeles gjøres oppdateringer for å perfeksjonere kjøreegenskapene.

  • Ninebot er en litt mindre og lettere type ståhjuling enn Segway. Vi har tidligere kjørt Segway i København, og uten at vi har et like stort erfaringsgrunnlag med den som med Ninebot, er Segway større, tyngre og stødigere enn Ninebot.

    Eller sagt på en annen måte: Ninebot er mindre, og den virker mer nervøs - eller mer responsiv - enn Segwayen.

    Ninebot er som nevnt ennå i en fase hvor oppdateringer og endringer i oppsettet er nødvendig. Akkurat det punktet, og at kjøreegenskapene endrer seg såpass mye mellom oppdateringene, gjør at vi synes det er vanskelig å si noe bombastisk i forhold til kjøreegenskaper.

    Men jøssda, den går jo godt, både oppover bakker og nedover bakker - og på mange underlag, selv om du merker godt at den rister og blir veldig stutt i møte med for eksempel grus og humper.

    Og jada, det er gøy å kjøre, i alle fall den første halvtimen. Så ble vi ganske lei ... lei av å stå rett opp og ned. Spesielt når vi lå i cruise-fart og ble passert av syklister - sammenliknet med en tråsykkel er det i alle fall ikke et veldig effektivt fremkomstmiddel.

    Vi undres også hvordan man skal kunne bruke denne i praksis - om du for eksempel skal på butikken: Det er jo ingen måte å låse den på. Hiver du på en sykkellås gjennom åpningen i styrekonsollen, er det jo bare for potensielle tyver å skru av styrekonsollen og stikke av med kjøreenheten.

    Joda, kjøretøyet har riktignok en «låsefunksjon», som virker slik at kjøretøyet begynner å pipe og riste litt dersom du forsøker å ta den med deg når den er låst. Dette er imidlertid så svake signaler at det knapt er egnet til å skremme vekk en katt med.

    Ninebot koster 35.000 kroner. Til sammenlikning koster en Segway fra 55.000 kroner fra forhandler i Norge.

    Vent til regelverket er på plass!

    Ninebot er åpenbart ikke er helt ferdig ennå, med tanke på at det fremdeles er oppdateringer og fintuninger av kjøreegenskaper i vente. I lys av dette, samt at kjørereglene for denne typen kjøretøy ikke er klare ennå, er kjøps-rådet vårt å vente. I alle fall til det er klart hvilke tekniske krav som kommer, og hvorvidt Ninebot oppfyller disse.

    Det vil være veldig dumt å sitte med et selvbalaserende kjøretøy som viser seg å ikke oppfylle kravene, og som dermed vil være ulovlig å bruke på norske veger.

    KRAV TIL LYS: Det er foreslått krav til lys og refleks på ståhjulinger. Nineboten har slike lys bak. Foto: KRISTIN SØRDAL
    KRAV TIL LYS: Det er foreslått krav til lys og refleks på ståhjulinger. Nineboten har slike lys bak. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


    I Vegdirektoratets forslag til bruk av selvbalanserende kjøretøy i Norge, stilles det krav både til lys, reflekser og signalhorn - litt som for en sykkel. De foreslår også at det stilles krav til en makshastighet på 20 kilometer i timen, og det stilles krav til bremseeffekt.

    Du kan lese hele forslaget til regelverk og bruk i Vegvesenets høringsnotat. Vi har også limt inn de vesentlige punktene i en faktaboks nederst i artikkelen.

    Politidirektoratet, som er en av høringsinstansene for dette forslaget, har bemerket at det vil være vanskelig å kontrollmåle både hastighet og bremseevne på denne typen kjøretøy. De foreslår et import-/ salgsforbud av kjøretøy som ikke tilfredsstiller kravene i forskriften.

    Fra Vegvesenets forslag til bruk av selvbalanserende kjøretøy på norske veger:

    5.2. Tekniske krav
    LYS: Vegdirektoratet foreslår at det kreves at kjøretøyet er utstyrt med både frontlys, baklys og reflekser for å sikre at kjøretøyet er synlig. Ved å oppstille dette som tekniske krav, betyr det at utstyret skal være fastmontert. Det vil si at det ikke er tilstrekkelig å benytte eksempelvis sykkellykter som kan klipses av kjøretøyet. Som følge av at lysene er en del av den tekniske utrustningen, blir lysene ansett som kjørelys som skal være tent hele tiden.

    BREMSER: Av hensyn til sikkerhet for fører og andre trafikanter er det viktig å stille et minimumskrav til hvor gode bremser kjøretøyet skal ha. I Sverige stilles det krav om en retardasjon av minst 3 m/s². Dette innebærer at ved en hastighet på 20 km/t, skal man fra oppbremsingen starter, kunne stoppe på litt under to sekunder (1,85). Vegdirektoratet anser at et krav på minst 3 m/s² på en god måte sikrer at kjøretøyet kan stoppe raskt og foreslår dette som bremsekravet også i Norge.

    SIGNALHORN: Det stilles også krav om at selvbalanserende kjøretøy skal være utrustet med signalhorn eller signalklokke. Med signalhorn menes lydkilde som gir jevn styrke og tonehøyde, eksempelvis slik man kjenner fra biler, mopeder, motorsykler. Med signalklokke menes den type lydenhet som skal brukes på sykkel.

    EL: Det foreslås også å innta en bestemmelse som stiller krav til elektriske og elektroniske system, slik at føreren og andre trafikanter ikke risikerer skade dersom feil oppstår.

    FART: I forslaget til definisjon av selvbalanserende kjøretøy slås det fast at den konstruktive hastigheten ikke kan være høyere enn 20 km/t, dvs. at kjøretøyet skal være sperret for høyere hastighet enn dette.


    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer