Kjører du 21 km/t over fartsgrensa og blir tatt, koster det i Norge 1732 kroner mer enn på Island, 3836 kroner mer enn i Sverige, 5282 kroner mer enn i Finland og 5403 kroner mer enn i Danmark.
Det viser statistikk Verve Research har hentet inn på oppdrag for britiske Go Compare, som driver med sammenligning av forsikringer.

Så mye koster det å bli tatt i fartskontroll
Se lista med topp ti og de viktigste sammenlignings-landene lenger ned i saken.
Ekstreme forskjeller
Norge er i særklasse det dyreste OECD-landet, i verden, å bli tatt i farts-kontroll. I 70-sona eller på raskere veier koster det her 6.400 kroner å bli fersket, med 21 til 25 km/t for mye på speedometeret (det blir vesentlig dyrere når farta blir enda høyere).
Disse satsene ble strammet inn fra og med 1. februar 2018. Men selv med de gamle satsene (6.250 kr) ville Norge ha ligget langt foran land nummer to på OECD-lista, Island (4.668 kr). Estland, som er land nummer tre, ligger langt bak Island igjen, med en fartsbot på tilsvarende 3.901 norske kroner for tilsvarende fartssynd.
De nordiske landene
Så mye koster det å bli tatt i 21 km/t for mye i fartskontroll på motorvei:
- Norge 6.400 kroner
- Island 4.668 kroner
- Sverige 2.564 kroner
- Finland 1.118 kroner
- Danmark 997 kroner
Kilde: Verve Research
Fartsbot
# | Land | Forelegg |
1. | Norge | £584 |
2. | Island | £426 |
3. | Estland | £356 |
4. | Storbritannia | £338 |
5. | Australia* | £322 |
6. | Sverige | £234 |
7. | Sveits | £206 |
8. | Israel | £160 |
9. | Nederland | £158 |
10. | Canada* | £156 |
14. | Finland | £102 |
15. | USA* | £94 |
16. | Danmark | £91 |
23. | Tyskland | £62 |
31. | Polen | £21 |
Tabellforklaring: Dette er foreleggene som gis til trafikanter i de forskjellige OECD-landene, som blir tatt i 21 km/t for mye på motorvei. *=Tallene for Australia, Canada og USA er et gjennomsnitt av hva det koster i de forskjellige statene. I Usa er Nevada dyrest ($1.000), mens Alabama og Oklahoma er rimeligst($20). I Australia og Canada er forskjellene på langt nær like store som i USA.
Alt er relativt - men ...
Som når det kommer til de norske drivstoffprisene, kommer ofte argumentet om relativ inntekt og at nordmenn tross alt tjener bedre enn folk i mange andre land - stort sett, gjennomsnitlig. Her har imidlertid analyseselskapet også sett nærmere på den relative prisen på foreleggene i OECD-landene.

Avgiftssjokk: Bestselger var altfor billig
Og fortsatt ender Norge i toppen, men delt på inntekt må vi se oss «slått» av estlenderne, som i gjennomsnitt må bruke 31,75 prosent av månedslønnen sin på å betale en fartsbot - eller nærmere sju hele arbeidsdager.
Nordmenn slipper unna med knappe tre arbeidsdager, for å betale en slik bot - tilsvarende 14,11 prosent av en norsk gjennomsnitt-slønn.
Forelegg vs månedslønn
# | Land | Forelegg/mnd.lønn | Arb.dager |
1. | Estland | 31,75 % | 6,89 |
2. | Norge | 14,11 % | 3,06 |
3. | Storbritannia | 11,53 % | 2,5 |
4. | Ungarn | 10,49 % | 2,28 |
5. | Island | 9,91 % | 2,15 |
6. | Sverige | 8,23 % | 1,78 |
7. | Italia | 6,94 % | 1,51 |
Hellas | 6,92 % | 1,51 | |
9. | Slovakia | 6,36 % | 1,38 |
10. | Australia | 6,20 % | 1,36 |
21. | Finland | 3,33 % | 0,72 |
25. | Danmark | 2,77 % | 0,60 |
26. | USA | 2,40 % | 0,53 |
31. | Luxembourg | 0,92% | 0,20 |
PS: Tallene er hentet inn fra 31 av 36 OECD-medlemsland - hvor Verve Research har tatt utgangspunkt i de lavest fartsbøtene, hvor sjåføren har kjørt minimum 21 km/t for raskt på motorvei i de gitte landene. Du kan se hele undersøkelsen her.
