Årets Bil 2023:

Vi kårer Årets Bil 2023

Dagbladet, DinSide og Elbil24 kårer som vanlig Årets Bil i Norge. Her er kandidatene til årets avstemming, der du kan stemme på din favoritt.

ÅRETS BIL: Nederst i saken kan du stemme på dine favoritter. Illustrasjonsfoto: Fred Magne Skillebæk
ÅRETS BIL: Nederst i saken kan du stemme på dine favoritter. Illustrasjonsfoto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tradisjonen tro kårer Dagbladet, DinSide og Elbil24 Årets Bil i Norge. For å kunne finne den bilen som aller mest fortjener å kunne smykke seg med tittelen, er det først valgt ut et utvalg med nominerte kandidater.

Årets liste over nominerte kandidater består av 19 nykommere som på hver sin måte har noe å vise til, og som på hver sin måte vil friste norske bilkunder i året som kommer.

Velkommen til første del av kåringen om å bli Årets Bil 2023.

Vinnerne kåres av sju utvalgte jurymedlemmer, men også dere lesere har en stemme. Det er nemlig dere som skal stemme fram vinneren i kategorien «Folkets Favoritt». For å finne informasjon om de forskjellige kandidatene bør dere lese gjennom informasjonen som er å finne i lenken til hver av de 19 nominerte, og deretter avgi deres stemmer i stemmeboksen nederst i saken.

Vi kårer Årets Bil 2023

Jubileum

Når Årets Bil stemmes fram for året 2023, så er det et delvis som et jubileumsår å regne. Dette er nemlig det 15. året kåringen finner sted. På disse åra har bilmarkedet gjennomgått en kraftig endring, fra å bare å bestå av biler med framdrift fra fossilt drivstoff, til å bestå av nesten bare fullelektriske biler.

I tiden som kommer skal de 19 nominerte kandidatene jobbes ned til sju finalister.

Denne jobben er det i hovedsak juryen som skal gjennomføre, men med et klart blikk mot resultatene fra avstemningen om å bli «Folkets Favoritt». Folket har med andre ord en klar røst i denne kåringen.

I fjor var BMW i4 som stakk av med seieren, en bil som frister de mer entusiastiske følelsene. Andre år har det vært de mer rasjonelle egenskapene som har tatt overhånd. Det er med andre ord ingen forutsigbarhet i kåringen, men vinnerne må by på noe særegent, eller noe fornuftig. Det er konkurransebildet i hvert års sammensetning av nominerte biler som ofte avgjør hvilken bil som til slutt står igjen med tittelen Årets Bil i Norge. Det endelige resultatet offentliggjøres første uka i desember.

Her er listen over årets nominerte kandidater:

BMW i7

Vi kårer Årets Bil 2023

7-serien fra BMW har alltid vært flaggskipet deres. Nå kommer den i fullelektrisk utgave, og har fortsatt som mål å være det ypperste av hva merket har å by på. Bilen bærer preg av å fokusere på både sjåfør og passasjerer, for dette er like gjerne en bil man blir kjørt i, som at man kjører selv. Vi har allerede testet bilen, og kan slå fast at komfort og kjøreegenskaper er på det nivået man forventer, og vel så det. Men tross dette leverer bilen enda et par hakk opp på resten. Ny bransjestandard?

BMW iX1

Vi kårer Årets Bil 2023

Med både den store iX og den mellomstore iX3, var det nå duket for en mer kompakt fullelektrisk SUV fra BMW. Denne har fått navnet iX1, og er en elektrisk utgave av X1, som fortsatt huser forbrenningsmotorer under panseret. iX1 får hard konkurranse fra en rekke andre merker, der mange av dem er bygget som elbil fra bunnen av. Men iX1 drar med seg en rekke positive egenskaper fra selskapets femte generasjon elektriske drivlinje, og deres nyeste operasjonssystem, den åttende generasjon i rekken.

BYD Atto 3

Vi kårer Årets Bil 2023

Frem til nå har BYD Tang måtte representere det kinesiske merket alene i Norge, men nå får den en kompakt crossover med i dragkampen, Atto 3. 3-tallet forteller at dette er en bil i C-segmentet, der blant annet VW iD. 3 befinner seg. Atto 3 er likevel noe mer høyreist, den er spekket med utstyr – typisk kinesisk – og den leverer godt både på ytelse, rekkevidde og pris. Importøren har solgt ut alt som er å skaffe i år, men 2023 står snart for døra.

BYD Han

Vi kårer Årets Bil 2023

BYD gjør som de øvrige merkene fra Kina, og slipper en voksen sedan. Dette er nok ikke først og fremst myntet på det norske markedet, som i stor grad etterspør høyreiste biler, men Tesla har vist med både Model S og Model 3 at vi er tilpasningsvillige dersom bilen ellers kan by på det vi ønsker. Han leverer godt på både rekkevidde, utstyr, komfort og pris. Så gjøres det naturlig nok noen kompromiss når det gjelder det praktiske i tråd av sin form og fasing. BYD er også blant de kinesiske merkene som har kommet lengst med tanke på europeisk tilpasning av brukergrensesnitt i menyer og øvrig oppsett.

Citroën C5 X

Vi kårer Årets Bil 2023

I likhet med Mazda CX-60 er også Citroën C5 X en ladbar hybrid. Disse to er dermed «outsiderne» i en ellers så tettpakket gruppe av elbiler. Men også C5 X kan kjøres elektrisk, i rett kjøremodus – dog ikke så langt, med 55 kilometers elektrisk rekkevidde. Her spiller Citroën på sine gamle og velkjente strenger, der komfort og særegenhet står i fokus. Og de får det som vanlig til. Bilen byr på valuta for pengene med en innstegspris som er lavere enn mange av elbilene som finnes på markedet i dag, og bilen har ei lang liste med utstyr å by på, inkludert deres hydrauliske komfortfjæring, som de selv kaller det.

Hongqi E-HS9

Vi kårer Årets Bil 2023

Den digre SUV-modellen Hongqi har valgt å bruke som brekkstang inn i det norske markedet har virkelig gjort seg bemerket. Designet av en tidligere bildesigner fra Rolls-Royce, har den også fått et utseende som peker i samme retning. Den leverer så til de grader på opplevd kvalitetsfølelse, den leverer også på ytelse, og den leverer på «bil for pengene». Dette gjør at mange har svelget den store størrelsen for å få seg et monster av en bil som ser ut som en million dollar. Det positive med Hongqi E-HS9 er at den på de fleste områder leverer i praksis hva utseendet lover.

Maxus Euniq 6

Vi kårer Årets Bil 2023

Dette er en av de bilene som beviser at det nå finnes en elbil i ethvert segment. Den har form som en stor SUV, og den har et indre som en typisk flerbruksbil. Det gjør bilen svært anvendelig, og man skal ha stor familie for ikke å klare seg med denne. Samtidig har bilen fått et passe godt preg av familiebilen, uten de for store kompromissene, slik vi finner det i de typiske ombygde varebilene fra andre merker, som også er å få som personbiler. Euniq 6 seiler i det minste opp som en av plassfavorittene.

Mazda CX-60

Vi kårer Årets Bil 2023

Dette er en av de få nominerte bilene som ikke er en ren elbil, men som leveres som ladbar hybrid. Den er en direkte konkurrent til Toyota RAV4, som fortsatt selger godt, og nekter å slippe taket. Noen har fortsatt behov for en fossil drivlinje, og de får her et godt alternativ til å velge blant. Den norske Mazda-organisasjonen skulle nok ønske bilen var på plass for lenge siden, men her er den.

Mercedes-Benz EQB

Vi kårer Årets Bil 2023

Bygget på samme plattform som EQA, er EQB en større og mer anvendelig bil. Den leveres også som 7-seter, dersom du heller vil frakte folk enn bagasje. Begge deler blir vanskelig. Firehjulsdrift, god ladefart, og premium kvalitetsfølelse følger med på kjøpet, men hengerfeste lar seg ikke få, da dette var et kompromiss for muligheten med sju seter.

Mercedes-Benz EQE

Vi kårer Årets Bil 2023

Så har også den velkjente E-klassen fått en elektrisk erstatter. Foreløpig er det sedanen som er kommet, og det med flere valgfrie drivlinjer. Tohjulsdreven er også et alternativ. Bilen mangler noen praktiske løsninger, tross sin relativt store størrelse, men dette vil endre seg når den kommer i SUV-utgave. Bilen er svært energieffektiv, byr på lang rekkevidde uansett modell, og den leverer en premium komfort fra øverste hylle i denne klassen.

MG 4

Vi kårer Årets Bil 2023

Dette er et helt nytt fullelektrisk bidrag fra kinesisk-eide MG. Modellen MG 4 er en kompaktbil i C-segmentet, der blant annet VW ID. 3 var tidlig ute. MG 4 er godt utstyrt, har flere gode kvaliteter, både når det gjelder teknologi og plass, og ikke minst på området der MG 4 skårer som best – prisen. Absolutt en bil å regne med.

Les mer om MG 4 her

MG 5

Vi kårer Årets Bil 2023

Her har MG laget en bil som faktisk er den aller første fullelektriske stasjonsvogna på markedet. Noen markeder etterspør fortsatt stasjonsvogner, selv om det norske markedet heller sikter mot SUV. Med et bagasjerom på 448 liter dekker den likevel et behov for mange, enten man skal ha med seg hundebur eller barnevogn. Teknisk er den også på nivå med hva man forventer av en bil i denne klassen, og den har et indre som er ryddig og oversiktlig.

NIO ET7

Vi kårer Årets Bil 2023

I likhet med BYD Han og Xpeng P7, er også Nio ET7 en relativt voksen sedan, for dem som ønsker det. I likhet med ES8, fra samme selskap, skal også ET7 være klar for batteribytte, og for dem som ønsker det, kan batteriet også leies. Det betyr at du får en rimeligere bil, leier batteriet, og dermed slipper å binde opp mye kapital. Det er fint for noen, men ikke alle ønsker denne løsningen. Bilen kan derfor også kjøpes på vanlig måte.

ET7 har en god opplevd kvalitetsfølelse, og man vil kunne bytte til større eller mindre batteriløsning når dette blir tilgjengelig. Vi kjenner ellers igjen mange av løsningene fra ES8, som bilen har et nært slektskap til.

Nissan Ariya

Vi kårer Årets Bil 2023

Så har Ariya endelig kommet på markedet, etter en relativt trang fødsel. Og den kommer godt! Bilen faller midt inn i hjertet av det største bilmarkedet for tiden, der etterspørselen er størst: En mellomklasse SUV som fungerer utmerket som familiens bil nummer én. Ariya har i tillegg et typisk europeisk design som vil tiltale mange, både utvendig og innvendig. Den kommer med to alternative batteripakker, og valgfri to- eller firehjulsdrift. Nissan Leaf har nå fått den storebroren den har ønsket seg i lange tider, og endelig er den her.

Les mer om Nissan Ariya her

Renault Mégane E-Tech

Vi kårer Årets Bil 2023

Da vi testet bilen for første gang, slo det oss at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler. Og Mégane E-Tech er et godt alternativ for dem med samme holdning. Designeren Gilles Vidal har gjort en svært god jobb med ikke å gjøre nok en kompaktbil kjedelig. Her benyttes mange av de designelementene som finnes i boka, og Mégane E-Tech er blitt en bil man gjerne vil ut og kjøre mer. Bilen bygger på samme plattform som Nissan Ariya, men har fått egne løsninger som gjør bilen enda mer interessant, blant annet med Google operativsystem, med mer.

Toyota bZ4X

Vi kårer Årets Bil 2023

Dette er Toyotas første store satsing når det gjelder fullelektriske biler, selv om de har hatt et par andre alternativer tidligere. Også Toyota har laget en bil som sikter på den største målgruppen, de som skal ha en bil som fungerer til alt. I tillegg har Toyota siktet mot de som har de dårligste hytteveiene, med et system for firehjulsdrift som skal ta deg enda litt lenger. bZ4x blir også den første bilen på markedet – sammen med Lexus RZ – som kan tilbys med «steer by vaier», et system som ikke har en eneste mekanisk kobling mellom ratt og hjul. Alt går gjennom kabler. Ut over dette er bilen praktisk, komfortabel, og Toyota lover en effektiv drivlinje. Forbruks- og rekkeviddetest gjøres i disse dager.

Voyah Free

Vi kårer Årets Bil 2023

Den falt brått og plutselig ned fra himmelen og inn på det norske markedet, og nå er den blant nominasjonene til Årets Bil 2023 i Norge. Bilen er definitivt ment å være et tilskudd i premium-segmentet og den ser ut til å innfri. Den havner likevel et stykke opp på prisstigen, så bilen blir mer en konkurrent til BMW iX og dens like, framfor Tesla Model Y og de andre i denne klassen. Voyah lover likevel gode ytelser, rekkevidde på opptil 50 mil, og mulighet for å trekke tilhenger på opptil to tonn. Så gjenstår det å se hvor villig kunden er til å velge noe helt nytt og ukjent.

VW ID. 5

Vi kårer Årets Bil 2023

ID. 5 har fått eget navn, og er således ikke bare en karosseriversjon av VW ID. 4, eller? Jo da, på mange måter er den det. Bilen har likevel funnet sin kundekrets, og den er absolutt av det mer entusiastiske slaget. Med firehjulsdrift og stort batteri kommer du både raskt fram og langt. Men på bunn og grunn deler den plattform med andre elbiler fra VW-gruppen, og er strengt tatt en ID. 4 som har gjennomgått en slags plastisk kirurgi. Men, det kan komme mye godt ut av sånt, i det minste når det gjelder biler. Et 77 kWh-batteri tar deg nær 50 mil, og når ladefarten nå skrus opp til 170 kW, så vil det også gå raskt å lade den opp igjen.

VW ID. Buzz

Vi kårer Årets Bil 2023

I likhet med ID. 5 er også ID. Buzz laget på MEB-plattformen. Med «Bussen» har VW hentet inspirasjon fra hippie-tiden, og de har laget en bil som snurrer hoder og smilene deles villig vekk hvor enn den kommer. Det er en god egenskap. I tillegg kjører den svært godt, for en høyreist bil med et såpass lagt tyngdepunkt gir er nærmest selvmotsigende kvalitet. Det står heller ikke på plassen, så her får man kinderegget med god plass, gode kjøreegenskaper og et svært entusiastisk bidrag.

Les mer om VW ID. Buzz her

Stem på dine tre favoritter

I avstemningsboksen under kan du selv velge din favoritt til Årets Bil 2023. Du kan velge inntil tre kandidater, og tenk deg godt om - for du får bare stemt én gang.

Følg med på Elbil24 og DinSide i dagene og ukene framover, her blir det mye Årets bil-stoff!

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer