ESSEN (DinSide Motor): Ferrari er et relativt ungt bilmerke men har rukket å bli legendarisk - ble det faktisk utrolig tidlig i sitt livsløp. Kombinasjonen av suksess innen bilsport, fengende og ofte svært elegant design, et image forbundet med de nødvendigvis velstående kundenes livsstil - alt dette har bidratt til å heve merket Ferrari høyt over den gemene hop i bilverdenen.
Det var egentlig ikke Ferrari som brakte DinSides utsendte til den gedigne bilmessen i Essen som fant sted inntil for en uke siden, men alt det nyeste innenfor tuning, trimming, sportsbiler, design og generelt mye innen teknologisk utvikling.
Men så sto altså disse samlerobjektene der, og vi måtte bare forevige dem - og dele dem med våre lesere. Det dreier seg om en liten, ganske variert og fremfor alt estetisk påtrengende ensemble fra merket som i så stor grad beriket etterkrigstidens bilhistorie. Her er bildene vi tok på utstillingen, og rett nedenfor får du vite litt mer om de forskjellige modellene.
166 Inter
Først, den "lille sorte" vi ser her ovenfor. 166 Inter er en av de aller tidligste Ferrari-modellene og merkets første Grand Tourer. Den ble bare produsert i 37 eksemplarer - i forskjellige karosseriversjoner - mellom 1948 og 1951. Et klenodium. På den tiden var Alfa Romeo, Ferrari og Rolls-Royce de dyreste bilene på mang en nyprisoversikt i europeiske bilmarkeder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger