Vi oppklarer diesel-forvirring

Både vi og mange av våre lesere har latt oss forvirre av dieselsamarbeidet mellom Ford og PSA-gruppen. Dermed er det på høy tid med en oppklaring.

Ford Mondeo 2.0 TDCi
Ford Mondeo 2.0 TDCi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Årsaken bak den kompliserte situasjonen, er at Ford for noen år tilbake innledet et dieselsamarbeid med den franske PSA-gruppen, som eier både Citroën og Peugeot. Samtidig fortsatte Ford å utvikle egne dieselmotorer, noe som har resultert i at det finnes både Ford- og PSA-dieselmotorer i ulike Ford-modeller. Det som kompliserer situasjonen ytterligere, er at Ford blant annet eier Jaguar og Volvo, som også har forsynt seg av Fords motor-varelager.

Men heretter skal du slippe å lure på hvilken motor som egentlig sitter i din egen og naboens bil. La oss gå gjennom alle de fem motorene og begynne med de største.

2,0 liter: Ford-produsert

Fords egen 2,0-liter har et slagvolum på 1.998 kubikkcentimeter (ccm) og befinner seg i to modeller:

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi: 130 hestekrefter, 330 Nm ved 1.800 o/min
  • Jaguar 2.0 D: 131 hestekrefter, 330 Nm ved 1.800 o/min
  • 2,0 liter: PSA-produsert

    Også denne 2,0-literen har et slagvolum på 1.998 ccm. Den er utviklet av PSA og Ford i samarbeid, men produseres hos PSA. Ford gjør imidlertid tekniske endringer på motoren før den plasseres i deres modeller:

    For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer