«Billigmerket» Dacia vil lansere sin første elbil i løpet av 2021. Det meldte Renault-gruppen selv i forrige uke, da selskapet presenterte sine finansielle resultater for 2019. Et bilde i presentasjonen viste den kommende bilen som «Dacias urbane bybil» («Dacia Urban city car»), under kategorien for helelektriske biler.

- Usympatiske menn kjører Audi og BMW
Men ikke nok med det. Flere medier mener den kommer til å bli Europas rimeligste elbil, den dagen den havner i butikkenes utstillingsvinduer. Ifølge nettstedet Autocar uttalte nemlig Renault-sjef Thierry Bolloré i fjor at de vil bringe en elbil til Europa til om lag 10.000 pund.
Ned mot 100.000 kroner?
Vanligvis ville en bil i Norge blitt mye dyrere enn en oppgitt europeisk pris. Med tanke på at dette er en ren elbil vil imidlertid denne prisen kunne bli ganske lik her i Norge - altså ikke veldig mye mer enn 100.000 kroner.

Nye elbiler kraftig nedpriset
I dag er det kun Citroën C-Zero og Renault Twizy som koster mindre enn 150.000 kroner. Hva en Dacia-elbil vil koste til slutt kommer naturligvis også an på hvor mye den norske importøren velger å sitte igjen med. PR- og markedsdirektør Roger Andersen hos Renault- og Dacia-importør RBI bekrefter i alle fall overfor Dinside at bilen kommer.
- Det ble bekreftet i forrige uke at Dacia vil lansere en «Urban EV». Mer informasjon vil bli gitt på bilmessa i Geneve. Det foreligger dessverre ingen annen offisiell informasjon ennå. fortsetter Andersen.


Stanser produksjon av Jaguar I-Pace
Mye må forbedres
Foruten dette vet vi altså lite sikkert om hva Dacia-elbilen vil tilby. Men blant andre Auto Express i Storbritannia mener modellen vil bli en Dacia-versjon av crossoveren Renault K-ZE, som konsernet allerede selger på det kinesiske markedet.
Den bilen er 3,73 meter lang, noe som betyr at den ligger et sted mellom Audi A1 og VW Up (A-segmentet) i størrelse, med plass til fire voksne i bilen - i alle fall på papiret. Renault K-ZE benytter et 26,8 kWt-batteri i Kina, med en oppgitt rekkevidde på 250 kilometer.

Elbilen kan bli «verdens beste»
Problemet med den «kinesiske bilen» er at den foruten dette ikke er så attraktiv for europeere og nordmenn. Den forhjulsdrevne Renaulten har nemlig bare 45 hestekrefter og et moment på 125 Nm, som kun tilbyr en toppfart på 105 km/t.
Dermed blir det antatt at Dacia-versjonen kommer til å ofre noe av rekkevidden, for å få pumpe opp de andre spesifikasjonene noe - men forvent likevel ikke en kraftpakke av noe slag.
Det største ankepunktet for Europa er imidlertid sikkerheten. Selv om bilen Renault K-ZE har en åttetommers skjerm og aircondition som standardutstyr, mangler den ESP-bremsesystem om airbager i sidene. Dette må forbedres, om bilen skal lanseres som en Dacia her.
Renault K-ZE
Effekt: | 45 hk / 125Nm |
Gir: | Automatisk, forhjulstrekk |
Batteri: | 26,8 kWt |
Akselerasjon (0-60 km/t): | 7,0 sek |
Toppfart: | 105 km/t |
Rekkevidde (NEDC): | 250 km |
CO2-utslipp: | 0 g/km |
NOx-utslipp: | 0 mg/km |
Mål (l/b/h): | 3,740/1,580/1,480 m |
Akselavstand: | 2,423 m |
Marked: | Kina |
Pris: | 130.000,- (cirka) |
