Lexus UX 300e: Norge først i verden

Vil du ha Toyota-elbil, oppgrader til Lexus

Salget av den elektriske Lexus UX, som ble avduket i Kina tidligere i dag, har formelt startet.

ELEKTRISK LEXUS: UX 300e heter den og kan bestilles fra og med 22. november. Med priser fra 359.000 kroner, byr den på en batteripakke på 54,3 kWt, en elmotor som produswerer opptil 204 hestekrefter og en ikke ennå kjent rekkevidde etter WLTP-standarden, men 400 kilometer etter den gamle NEDC-metoden. Foto: Lexus
ELEKTRISK LEXUS: UX 300e heter den og kan bestilles fra og med 22. november. Med priser fra 359.000 kroner, byr den på en batteripakke på 54,3 kWt, en elmotor som produswerer opptil 204 hestekrefter og en ikke ennå kjent rekkevidde etter WLTP-standarden, men 400 kilometer etter den gamle NEDC-metoden. Foto: Lexus Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ofte blitt sagt at Toyota-konsernet (som inkluderer Lexus), stritter imot elbilbølgen og at de sitter på gjerdet. Sannheten er jo at de, takket være sin historiske og omfattende satsing på hybrider, har klart å komme utslippskravene i møte i mye større grad enn de fleste andre produsentene.

Beskjeden elbil-historikk

Når det har sagt, har også Toyota hatt elbiler på markedet - to generasjoner av den elektriske RAV4 EV, som ble solgt i California for å møte delstatens strenge krav til gjennomsnittlige utslipp - og som den senere tid har havnet i betydelig antall i Norge som bruktimport.

I dag har de imidlertid bare én elektrisk bil på programmet, Toyota Mirai, og den er basert på hydrogendrevne brenselceller.

Lexus foran

Slik har det seg at det er datterselskapet Lexus som får æren av å være konsernets spydspiss, inn i det moderne elbilmarkedet, og som vi tidligere har kunnet fortelle, er det den kompakte crossoveren UX som er først ut.

Man har dermed erstattet den opprinnelige drivlinjen med en batteripakke, en elmotor og en elektronisk kontrollenhet/inverter. Batteripakken veier cirka 450 kilo og er, som i alle moderne elbiler, plassert mellom akslingene i bunnen av bilen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer