Førerkort

Vil endre førerkortet

Bilsjef frykter for framtida.

TUNGT: Biler blir tyngre og tyngre. Nå er produsenten Bentley bekymret. Foto: Bentley
TUNGT: Biler blir tyngre og tyngre. Nå er produsenten Bentley bekymret. Foto: Bentley Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

At moderne biler blir både større og tyngre med alt nytt utstyr, er en kjent sak. Og med den store elbilrevolusjonen plusser også batteriet ekstra på vektskåla.

Sprenger grensa

Nå melder svenske Auto Motor Sport at sjefen for Bentley mener man bør endre på førerkortreglene i hele Europa.

Utspillet kommer i etterkant av at selskapet viste fram en ny versjon av luksusbilen Bentayga.

Denne veier 2514 kilo og har en totalvekt på 3250 kilo, noe som er ganske nært vektgrensa for vanlig førerkort, også her til lands.

Nå bekymrer den Volkswagen-eide produsenten seg for at framtidas elbiler vil sprenge vektgrensen (3500 kilo), og at man dermed må har førerkort på lett lastebil (opp til 7500 kilo) for å kjøre dem.

- Det må til en kritisk endring i førerkortreglene, sa produktdirektør i Bentley, Chris Cole til det australske bilnettstedet Carsales.

Produsenten forteller overfor nettstedet at de nå er i aktiv diskusjon med EU-kommisjonen for å øke maksvekta på vanlige førerkort.

- Med dagens teknologi vil totalvekta treffe «taket» over hele Europa, mener han

Hengertrøbbel

Mange elbiler har også lav hengervekt. Noen kan ikke trekke henger i det hele tatt, mens andre bare kan trekke henger på 3–400 kilo.

Planlegger du å trekke en campingvogn eller andre tunge hengere, må du kjøpe for eksempel en Audi e-tron eller Mercedes EQC, som begge klarer 1800 kilo. Eller en Tesla Model X, som er godkjent for tilhenger på hele 2250 kilo.

Hvert år stopper Utrykningspolitiet mange bilister som gir uttrykk for at de ikke visste at de kjørte med henger i strid med regelverket:

- Hvert år stopper vi trafikanter uten gyldig førerkort for å kjøre tilhengeren de har. I de fleste tilfeller skyldes det uvitenhet. Mange har bare vanlig klasse B og vet ikke at de trenger utvidet førerkort for å kjøre den tilhengeren de har, sa daværende konstituert UP-sjef Roar Skjelbred Larsen til DinSide i høst.

Så mye kan elbiler trekke:

BMW i30 kg
Citroën e-C40 kg
Hyundai Ioniq0 kg
Kia e-Niro0 kg
Lexus UX 300e0 kg
Mazda MX-300 kg
MG ZS EV0 kg
Mini SE0 kg
Nissan Leaf0 kg
Opel Corsa-e0 kg
Opel Mokka-e0 kg
Peugeot e-2080 kg
Peugeot e-20080 kg
Porsche Taycan0 kg
Renault Zoe0 kg
Skoda Citigo iV0 kg
Tesla Model S0 kg
VW e-UP0 kg
VW ID.30 kg
Hyundai Kona E300 kg
Kia e-Soul300 kg
BMW iX3750 kg
Jaguar i-Pace750 kg
MG Marvel R750 kg
Ford Mustang Mach-E1000 kg
Tesla Model 3 AWD1000 kg
Audi Q4 e-tron 501200 kg
Skoda Enyaq iV80X1200 kg
VW ID.4 GT1200 kg
BYD Tang1400 kg
Polestar 21500 kg
Nio ES81500 kg
Nissan Ariya1500 kg
Volvo XC40 Recharge1500 kg
Ioniq 51600 kg
Kia EV61600 kg
Tesla Model Y1600 kg
Audi e-tron 501800 kg
Mercedes EQA1800 kg
Mercedes EQC1800 kg
Tesla Model X2250 kg
BMW iX50 2500 kg

Kilde: Bildata, Opplysningsrådet for veitrafikken

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer