SUV-salget øker kraftig i hele Europa, noe som har fått miljøaktivister til å se rødt. Store SUV-er har betydelig høyere utslipp av CO2 enn vanlige familiebiler.
I forkant av den store bilutstillingen i Frankfurt i september, knuste miljøaktivister 40 luksusbiler hos en forhandler i utkanten av byen og forlangte utstillingen stengt. Mange av disse var SUV-er. Bilutstillingen, som for øvrig hadde et stort fokus på elektriske biler og miljø, åpnet med ekstra politi på plass.
Kollega og Stern-journalist Frank Janssen, forteller at det nå er blitt en belastning å kjøre en stor SUV i gatene i de største byene i Tyskland.
- Det er mange som har fått et hat-forhold til disse bilene. Det føles slett ikke bra dersom jeg er nødt til å kjøre en slik bil gjennom sentrum av Berlin om dagen, sier Janssen.
Drepte fire
Det er ikke bare snakk om den ekstra miljøbelastningen. Etter en alvorlig ulykke i Berlin i september, der en Porsche Macan kjørte opp på fortauet i høy hastighet og drepte fire personer som sto og ventet på grønt lys ved et fotgjengerfelt, har også grupper som jobber for bedre trafikksikkerhet kommet på banen. De krever at myndighetene må vurdere å forby store SUV-er i bysentra.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger