I 2019 kom førerkortappen til Norge, men kjører du i utlandet er du fortsatt avhengig av det fysiske førerkortet.
- Skal du til utlandet må du ha med ditt fysiske førerkort. Digitalt førerkort er gyldig som legitimasjon dersom du blir stoppet i trafikkontroll. Du kan ikke forvente at det blir godkjent som legitimasjon i andre tilfeller, står det på Statens vegvesens nettside.
Men i framtida kan dette endre seg.
Vil gjøre det enklere
Det skyldes at EU-kommisjonen vil innføre digitale førerkort for å gjøre det enklere for EU-landene å gjenkjenne og erstatte hverandres ID-kort.
Forslaget kom samtidig som EUs planer om å oppdatere eksisterende trafikkregler i blokken. EUs klimakommissær Frans Timmermans uttalte nylig at nye trafikkregler også bør lære framtidige sjåfører hvordan de bedre kan dele veien med syklister og andre.
Forslaget er på høring i EU, og høringsfristen er per nå satt til 3. mai 2023, forteller Jørgen Melbye Ingebrigtsen, seniorrådgiver i Fagseksjon Førerkort, til DinSide.
- Statens vegvesen arbeider med å få oversikt over forslaget til nytt førerkortdirektiv, og vil i samråd med Samferdselsdepartementet vurdere forslaget sett i sammenheng med trafikksikkerheten og Norges posisjon i henhold til EØS-avtalen, sier han.

Klar oppfordring
Kan ta tid
Ingebritsen forteller at prosessen i EU er omfattende, og det er usikkert når direktivet blir vedtatt og med hvilket innhold. Trolig vil dette skje i løpet av en treårsperiode.
- Når direktivet er vedtatt i EU må det vurderes om det skal innlemmes i EØS-avtalen. Dersom direktivet blir innlemmet i EØS-avtalen vil det kunne få betydning for norsk rett, eksempelvis ved endringer i førerkortforskriften.
I tillegg til digitale førerkort, ble det foreslått en to års prøvetid for nye sjåfører med en nulltoleranse for promillekjøring.