I februar la regjeringen fram et forslag om at nye hurtigladere må tilby kortbetaling.
- Skal vi få flere til å velge å kjøpe elbil, må også ladetilbudet langs veiene være enkelt å bruke. Mange bilister opplever i dag lading av bilen som vanskelig. Flere aktører tilbyr lading med app eller egen brikke som bare fungerer på deres egne stasjoner. Det er unødvendig komplisert for brukerne. Derfor vil vi nå stille krav om kortbetaling ved alle nye ladepunkter i 2023, fortalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nå støtter Forbrukerrådet og Elbilforeningen regjeringens forslag.
- Det må være mulig å lade også for forbrukere som ikke har en smarttelefon eller som ikke ønsker å registrere et kundeforhold, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, i en pressemelding.
Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, mener at ladingen må være enkel og tilgjengelig for alle.
Fredag går fristen ut for regjeringens høring om å påby mulighet for kortbetaling for lading på nye hurtigladere som bygges etter 1. juli. Regjeringen har også planer om å fremme et forslag om påbud om ettermontering på eksisterende hurtigladere.
Ifølge Iversen og Berge er det blitt skapt et inntrykk av at lovkrav om kortbetaling vil være svært fordyrende og dermed kan bremse utbygging av ladestasjoner. De mener dette inntrykket er misvisende:
- Vi er enig med høringsnotatet som sier at på sikt vil betalingsterminaler være en standardløsning med små eller ingen ekstra investeringskostnader, sier Berge.