MGs super-elbil

Vil ha hjelp fra publikum

MG Cybster kan bli en av de barskeste elbilene på veien. Har du noen kroner til overs, har du nå sjansen til å bli med på eventyret.

10 000 KRONER: For 10 000 kroner kan du bli med på folkefinansieringen av MGs nye, elektriske superbil. Foto: MG
10 000 KRONER: For 10 000 kroner kan du bli med på folkefinansieringen av MGs nye, elektriske superbil. Foto: MG Vis mer
Publisert

Da den berømte, britiske sportsbil-produsenten MG gikk konkurs i 2005, ble den kjøpt opp av kinesiske Nanjing Auto. To år senere ble den en del av statseide SAIC. Fram til 2011 bygget fabrikken den toseters sportsbilen TF. Siden da har MG utviklet og bygget mer tradisjonelle familiebiler.

En super-elbil

På den store bilutstillingen i Beijing i slutten av april, viste MG imidlertid fram sportsbil-konseptet Cybster, som kan bli en av de tøffeste elbilene på veien. Den er en toseters roadster, som ifølge fabrikken bygger videre på MGs tradisjoner med blant annet berømte MGA fra 60-tallet.

EKSTREM: Interiøret er like ekstremt som utseendet. MC Cybster skal få en rekkevidde på 800 kilometer og gjøre unna 0-100 km/t på under tre sekunder. Foto: MG
EKSTREM: Interiøret er like ekstremt som utseendet. MC Cybster skal få en rekkevidde på 800 kilometer og gjøre unna 0-100 km/t på under tre sekunder. Foto: MG Vis mer

I tillegg til et sporty utseende, skal Cybster kunne få en rekkevidde på opp til 800 kilometer og klare 0-100 km/t på mindre enn tre sekunder. Bilen skal også ha permanent 5G-forbindelse til omverdenen.

Koster deg 10 000

Foreløpig har ikke MG gitt noen opplysninger om hvor og når Cybster skal settes i produksjon. Det siste er at fabrikken nå undersøker muligheten for såkalt crowdfunding for å skaffe penger til produksjonen. Og det er dette som gir deg muligheten til å bli med på eventyret.

På sin hjemmeside sier MG at de vil fortsette videre med Cybster-prosjektet dersom de klarer å skaffe 50 millioner yuan, rundt 60 millioner kroner, før utgangen av juli. Fabrikken forventer at de som ønsker å være med blar opp en sum tilsvarende rundt 10 000 kroner.

Pengene tilbake?

Hva du får igjen for disse pengene er imidlertid usikkert. Crowdfunding, også kalt folkefinansiering, kan skje på flere måter: Som en ren donasjon, som betaling for noen aksjer eller som et lån som betales tilbake over tid.

ARVELIG BELASTET: Så lenge MG var britisk, var det sportsbiler som klassiske MGA som gjorde fabrikken berømt. Cybster bærer ifølge kinesiske MG i seg mye av denne arven. Foto: MG
ARVELIG BELASTET: Så lenge MG var britisk, var det sportsbiler som klassiske MGA som gjorde fabrikken berømt. Cybster bærer ifølge kinesiske MG i seg mye av denne arven. Foto: MG Vis mer

Fabrikken sier ikke noe om hvilken måte du kan forvente deg at pengene skal forvaltes på. Den eneste trøsten er at MG lover at du får pengene tilbake dersom de ikke klarer å nå målet om 50 millioner yuan.

Suksess i Norge

Siden MG kom tilbake på det norske markedet for snart to år siden, har de hatt stor suksess med den kompakte, elektriske SUV-en ZS. Rundt 3000 nordmenn har til nå kjøpt denne bilen. Nylig bekreftet importøren at både en elektrisk stasjonsvogn og en større elektrisk SUV er på vei til Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer