Dinside har flere ganger skrevet om farene ved å bruke mobiltelefon mens man kjører bil - eller farene ved å bruke infotainment-skjermene i bilen, for den saks skyld.

- Det er livsfarlig
Det er ikke til å komme unna at det er mange som fortsatt kjører bil og prater i telefonen, uten handsfree, uansett hvor mange ganger politi, Trygg Trafikk eller andre organisasjoner understreker farene ved det.
Faktisk er det fortsatt én av fem som innrømmer at de bryter loven på dette punktet. Og verst er foreldre og de med høyest inntekt.
De verste lovbryterne
- 33 prosent i alderen 30-39 år bryter loven og prater uten handsfree, tilsvarende 29 prosent blant de med høyest husstandsinntekt.
- Hele 38 prosent av de med barn i husstanden prater uten handsfree.
- 40 prosent av bilistene bruker mobilen uten handsfree. Av disse er det halvparten som prater i telefonen, mens den andre halvparten bruker den til annet som for eksempel sms, kart, musikk også videre.

Dropp mobilen - få premier
«Folkesykdom»
Unnskyldningene sitter løst, skal vi tro en undersøkelse som Ipsos har gjort på vegne av forsikringsselskapet Gjensidige. Mange unnskylder seg for eksempel med at handsfree ikke var tilkoblet eller at de glemte det.
- Dette er enda et urovekkende tall om mobilbruk i bil, som bekrefter at mobil- og skjermbruk bak rattet nærmest har blitt en folkesykdom, sukker kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i forsikringsselskapet overfor Dinside.
Det har de siste årene blitt gjennomført en rekke undersøkelser knyttet til mobilbruk og skjermbruk i bil. Kommunikasjonssjefen mener tallene fortsatt er illevarslende. Svært mange bilister har opplevd at mobilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien, og i mange tilfeller har dette ført til farlige situasjoner, mener Rysstad.
Spørsmål: Hender det at du prater i mobilen uten å bruke handsfree mens du selv kjører bil?
Total | Mann | Kvinne | |
Ja | 19 % | 22 % | 16 % |
Nei | 80 % | 77 % | 83 % |
Vet ikke | 1 % | 1 % | 2 % |
Ubesvart | - | - | - |
Dette er unnskyldningene
Hele 20 prosent forklarer det med at handsfree ikke var tilkoblet, at de glemte det eller at det var en viktig samtale.
- Ingen samtale er så viktig at du i verste fall risikerer livet, fastslår Rysstad, som minner om at flere titalls liv har gått tapt de seinere årene som følge av mobilbruk i bil.
Noen forteller at det var korte samtaler, eller at de bare skulle gi en beskjed, og noen hadde tekniske problemer med handsfree/blåtann. En god del erkjenner at det er på grunn av dumhet eller at de hadde dårlig tid og ikke rakk å koble til handsfree.
Spørsmål: Hvorfor du har valgt å ha samtale i mobilen uten å bruke handsfree mens du kjører?
Unnskyldning | Prosent |
Handsfree var ikke tilkoblet/glemt handsfree | 20 % |
Viktige samtaler/haster | 18 % |
Korte samtaler/skulle bare gi en beskjed | 14 % |
Bruker høyttaler | 12 % |
Tekniske problemer med handsfree/blåtann fungerte ikke | 10 % |
Dumhet/ubetenksomhet | 6 % |
Det går fint/kjører sakte/lite trafikk | 6 % |
Avhenger av hvem som ringer | 6 % |
Dårlig tid/rakk ikke å koble til handsfree | 5 % |
Telefonen ringte | 4 % |
Bruker handsfree | 3 % |
Privat samtale/ville ikke at andre i bilen skulle høre | 3 % |
Annet | 7 % |
Vet ikke/ingen spesiell årsak/ubesvart | 14 % |
Ubesvart | - |
Sum | 129 % |
Ønsker månedslønn i «bot»
Tidligere har blant annet Utrykningspolitiet (UP) uttrykt ønske om høyere gebyrer for ulovlig mobilbruk i bilen. UP-sjef Steven Hasseldal vil gjerne doble bota, samt øke førerkortets prikkbelastning fra to til tre. Også Trygg Trafikk er ivrige på å få strengere sanksjoner.
- Summen av dette forsterker vår oppfatning om at det er behov for økt bevissthet om mobilbruk i bil, og at tiden er overmoden for en kraftig økning i gebyrsatsene for mobilbruk i bil, sier Rysstad i Gjensidige. Selskapet hans foreslår bøter på inntil én månedslønn i de verste tilfellene.

Dette gir deg prikker på førerkortet
- Kraftige bøter vil svi ut fra den lommeboka man har, og vi tror det vil skremme bilistene fra å fikle med mobilen mens de kjører, sier han og understreker at bøtenivået bør variere ut fra alvorlighetsgrad.
100.000 minus i erstatning
Flere mener mobilbruk kan sammenlignes med promillekjøring. Forsikringsselskapene straffer allerede mobilbruk ved å redusere erstatningene når trafikkuhell kan knyttes til mobilbruk.
I grove tilfeller forteller Rysstad at Gjensidige har avkortet erstatninger med mer enn 100.000 kroner for de groveste tilfellene.
