Sjefanalytiker:

– Vil ha stor effekt

Drivstoffprisene har skutt i været etter at Russland invaderte Ukraina. Hva som skjer videre er umulig å spå.

DYRT: Det koster å fylle tanken, og nå kan du risikere å se 25-tallet. Foto: Terje Pedersen / NTB
DYRT: Det koster å fylle tanken, og nå kan du risikere å se 25-tallet. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Krigen i Ukraina har gjort at prisen på råolje har skutt i været. Dette gir utslag for deg og meg, og nå kan man risikere å måtte punge ut rundt 25 kroner per liter.

Stor aktør

Ifølge sjefanalytiker Thina Saltvedt i Nordea, er det helt umulig å si hva som vil skje med prisene utover.

– Det kommer helt an på politiske tiltak i tiden fremover, forklarer hun til DinSide.

USA har sagt at de vil stanse importen av russisk olje og gass. Saltvedt peker på at Russland står for 5-6 prosent av eksporten av råolje på verdensmarkedet.

– I verden bruker vi 100 millioner fat råolje per dag. Russland står for eksport av mellom 5-6 millioner av disse. Om dette forsvinner fra et allerede presset marked, vil det ha stor effekt, forteller hun.

Det er lite som kan demme opp for tap av den russiske oljen.

MANGE FAKTORER: Ifølge sjefanalytiker Thina Saltvedt i Nordea er det mange faktorer som spiller inn på drivstoffprisen, men bortfall av russisk olje vil ha stor effekt. Foto: Vidar Ruud/NTB
MANGE FAKTORER: Ifølge sjefanalytiker Thina Saltvedt i Nordea er det mange faktorer som spiller inn på drivstoffprisen, men bortfall av russisk olje vil ha stor effekt. Foto: Vidar Ruud/NTB Vis mer

– Dersom sanksjonene fra Iran blir løftet, vil de kunne bidra med en million fat. Saudi-Arabia vil også kunne øke produksjonen noe, men det har de foreløpig ikke gjort. De er også fremdeles med i OPEC+-samarbeidet. (OPEC+-landene fortsetter med forsiktig produksjonsøkning tross kraftig prisøkning. Det meldte blant andre Reuters tidligere denne måneden.

Sjefanalytikeren legger til at prisene også påvirkes av valutakursen.

Ifølge Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef for bensinstasjonskjeden Cirkle K, er etterspørselen høy og tilgangen på drivstoff lav.

– Vi opplever et stramt drivstoffmarked i Europa nå, med lave lagre av bensin og diesel og økt etterspørsel som presser prisene opp, forklarte Hansen til NTB før helga.

– Når det er sagt; innkjøpsprisen på drivstoff påvirkes av flere faktorer, ikke bare råoljepris slik mange tror, men også tilbud og etterspørsel etter drivstoff internasjonalt, i tillegg til valutakurs.

Kan bli seksdoblet

Samtidig fører dette til store oljeinntekter for staten Norge.

Regjeringen regnet med å få 277 milliarder kroner i inntekter fra petroleumsvirksomheten i år, men de kan bli seks ganger så høye – 1.750 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv, gjengitt av NTB.

Beregningene er gjort av makro- og renteekspert Dane Cekov i Nordea. De er basert på prisutviklingen til nå i år og fremtidsprisene for olje og gass.

Siden prisene svinger fra dag til dag, er det usikkerhet knyttet til regnestykket, men inntektene kan bli ubegripelig store, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.

– Det er nesten så du ikke tror det er sant når du ser på tallene, sier han til DN.

– Prisene kan selvsagt falle mye om «alt» går bra og gasstilførselen til Europa kommer opp på normale nivåer igjen. Prisene kan også bli enda høyere dersom russerne bestemmer seg for å holde tilbake mye gasseksport til EU som en motsanksjon, fortsetter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer