Vil rydde opp i bilprisene

Forbrukerombudet har nå bestemt seg for å bringe Toyota Norge og Harald A. Møller inn for markedsrådet, etter at de to bilimportørene har nektet å rette seg etter ombudets oppfordringer.

Vil rydde opp i bilprisene
Publisert
Sist oppdatert

Det var i januar 2002 at Forbrukerombudet reviderte sine retningslinjer for markedsføring av biler. Et av målene med revisjonen var å gjøre bilprisene mer oversiktlige. Derfor ba Forbrukerombudet aktørene i bilbransjen om å gjennomføre følgende praksis ved annonsering:

  • Frakt og leveringsomkostninger inkluderes i veiledende pris
  • Omregistreringsavgiften for bruktbiler inkluderes i oppgitt pris, alternativt informeres det om denne avgifteni et eget punkt i annonsen
  • Årsavgiften inkluderes i veiledende pris, alternativt informeres det om årsavgiften i et eget punkt i annonsen
  • Ikke tatt på alvor i bransjen

    Den som har kikket på bilannonser de siste månedene, vil imidlertid ha fått med seg at de færreste bilimportører og forhandlere har valgt å ta Forbrukerombudets oppfordringer på alvor. Dette la også Forbrukerombudet merke til og tok derfor kontakt med de norske bilimportørene. Ifølge Bilimportørenes Landsforening er importørene enige i om at de bør etterleve de to første punktene. Men når det gjelder årsavgiften, har det oppstått uenighet importørene imellom.

    For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer