Vil rydde opp i bilprisene

Forbrukerombudet har nå bestemt seg for å bringe Toyota Norge og Harald A. Møller inn for markedsrådet, etter at de to bilimportørene har nektet å rette seg etter ombudets oppfordringer.

Vil rydde opp i bilprisene
Publisert
Sist oppdatert

Det var i januar 2002 at Forbrukerombudet reviderte sine retningslinjer for markedsføring av biler. Et av målene med revisjonen var å gjøre bilprisene mer oversiktlige. Derfor ba Forbrukerombudet aktørene i bilbransjen om å gjennomføre følgende praksis ved annonsering:

  • Frakt og leveringsomkostninger inkluderes i veiledende pris
  • Omregistreringsavgiften for bruktbiler inkluderes i oppgitt pris, alternativt informeres det om denne avgifteni et eget punkt i annonsen
  • Årsavgiften inkluderes i veiledende pris, alternativt informeres det om årsavgiften i et eget punkt i annonsen
  • Ikke tatt på alvor i bransjen

    Den som har kikket på bilannonser de siste månedene, vil imidlertid ha fått med seg at de færreste bilimportører og forhandlere har valgt å ta Forbrukerombudets oppfordringer på alvor. Dette la også Forbrukerombudet merke til og tok derfor kontakt med de norske bilimportørene. Ifølge Bilimportørenes Landsforening er importørene enige i om at de bør etterleve de to første punktene. Men når det gjelder årsavgiften, har det oppstått uenighet importørene imellom.

    Toyota og Volkswagen nekter

    Mens Volvo Personbiler Norge, som importerer Ford, Renault og Volvo, har bestemt seg for å bøye seg for Forbrukerombudets oppfordring, har andre importører gitt mer tvetydige svar. Toyota Norge, som importerer Lexus og Toyota, og Harald A. Møller, som importerer Audi, Skoda og Volkswagen, har bestemt seg for å trosse Forbrukerombudet. De to importørene nekter dermed å informere om årsavgift i sine annonser.

    Kan bli bøtelagt

    Forbrukerombudet har derfor bestemt seg for å legge saken frem for Markedsrådet. Sakens videre gang avhenger derfor av om Markedsrådet velger å tolke Markedsføringsloven på samme måte som Forbrukerombudet. Hvis Markedsrådet velger å støtte Forbrukerombudets tolkning, kan importører og forhandlere bøtelegges hvis de fortsetter å utelate informasjon om årsavgift i sine annonser.

    - Knyttet til bruk

    - Prinsipielt mener vi at årsavgiften ikke har med selve bilkjøpet å gjøre. Årsavgiften er derimot knyttet til selve bruken av bilen, sier Finn Tandberg, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

    Han understreker at det ikke er påbudt å registrere en nykjøpt bil og at det derfor ikke er naturlig at aktørene i bransjen skal være tvunget til å informere om avgiften, som for tiden beløper seg til 2.755 kroner.

    - Årsavgiften kan sammenlignes med kloakkavgiften. Du kan velge å eie så mange toaletter du bare ønsker uten å betale noen kloakkavgift. Det er først når du knytter deg til kloakk-nettet at du pålegges å betale avgiften. På samme måte er det med årsavgiften, den betales i det du bestemmer deg for å bruke bilen på veien, mener Tandberg.

    Markedsrådet ventes å gjøre et vedtak i saken før sommerferien.

    Relaterte artikler:

  • De sure ekstrautgiftene

  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer