Vil rydde opp i bilprisene

Forbrukerombudet har nå bestemt seg for å bringe Toyota Norge og Harald A. Møller inn for markedsrådet, etter at de to bilimportørene har nektet å rette seg etter ombudets oppfordringer.

Vil rydde opp i bilprisene
Publisert
Sist oppdatert

Det var i januar 2002 at Forbrukerombudet reviderte sine retningslinjer for markedsføring av biler. Et av målene med revisjonen var å gjøre bilprisene mer oversiktlige. Derfor ba Forbrukerombudet aktørene i bilbransjen om å gjennomføre følgende praksis ved annonsering:

  • Frakt og leveringsomkostninger inkluderes i veiledende pris
  • Omregistreringsavgiften for bruktbiler inkluderes i oppgitt pris, alternativt informeres det om denne avgifteni et eget punkt i annonsen
  • Årsavgiften inkluderes i veiledende pris, alternativt informeres det om årsavgiften i et eget punkt i annonsen
  • Ikke tatt på alvor i bransjen

    Den som har kikket på bilannonser de siste månedene, vil imidlertid ha fått med seg at de færreste bilimportører og forhandlere har valgt å ta Forbrukerombudets oppfordringer på alvor. Dette la også Forbrukerombudet merke til og tok derfor kontakt med de norske bilimportørene. Ifølge Bilimportørenes Landsforening er importørene enige i om at de bør etterleve de to første punktene. Men når det gjelder årsavgiften, har det oppstått uenighet importørene imellom.

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.