Det er bompengeselskapet Vegfinans som mener tida er i ferd med å løpe fra den tradisjonelle bombrikken.
Utvikling
- Vi ønsker nye og bedre løsninger som kommer bilistene til gode, sier daglig leder Nils Christian Helgesen i bompengeselskapet Vegfinans til Motor.
De mener at teknologiutviklingen gjør at 98 prosent av bompasseringene kan gjøres med automatisk bildegjenkjenning, altså samme løsning som parkeringsselskaper benytter i dag.
Vegvesenet er imidlertid ikke enig med selskapet, og peker på at registreringen ikke er sikker nok. Dette på grunn av at det kan være både skitt og snø på skiltene. De argumenterer også for at kostnaden ved bildebehandling vil bli høyere.

Gjør det nå!
Milliarder
I fjor tok staten inn 13,1 milliarder kroner i bompenger. I år øker det til 16 milliarder.
Økningen skyldes blant annet at satsene for elbiler går opp. Fra å ha fullt fritak i bommene for fire år siden, kan bomselskapene nå kreve elbilene for inn opptil 70 prosent av det en bensin- eller dieselbil må betale.
Enda viktigere for økningen er at Stortinget har vedtatt en rekke nye veiprosjekter og bypakker der bompenger blir en viktig del av finansieringen.