Bilimportørenes landsforening (BIL) foreslår, som omtalt på Dinside tidligere denne uken, en vrakpant på 15.000 kroner for gamle biler. Forslaget kommer i kjølvannet av korona-krisen og en kraftig nedgang i bilsalget.
I Sverige vil man gå enda lenger og vil skrote alle biler over 20 år. Forslaget begrunnes med at dette både vil spare mange liv og kutte forurensningen kraftig. De gamle bilene er innblandet i mange dødsulykker og utviklingen når det gjelder kollisjonssikkerhet har gått fort de siste årene, konkluderer Trafikverket - tilsvarende Statens vegvesen i Norge.
Kan spare 30 liv
- Dersom alle biler eldre enn 20 år – det vil si 1999-modeller og eldre – vrakes og erstattes av nye biler, vil det redde 30 liv på veiene hvert år. Det sier Matteo Razzi, som er analytiker i Trafikverket. Han får støtte fra måldirektør for trafikksikkerhet i Trafikverket, Maria Krafft:
- I de dødsulykkene som skjer på veiene våre, ser vi at en stor andel av bilene har veldig lav sikkerhetsstandard sammenliknet med moderne biler. De har for eksempel ikke beltevarslere eller antisladd-system. Bare disse to innretningene redder veldig mange liv hvert år, sier Krafft til Sveriges Radio.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger