Villedende markedsføring fra Renault

DinSide Motor har testet fleksibiler for "TV2 hjelper deg" og det var Volkswagen Touran som var den ubestridte vinner. Renault mener tydeligvis at de har funnet et "smutthull" i rangeringen.

Publisert
Sist oppdatert

Det er greit å bli sitert i annonser, men dette er ikke greit når påstandene gir et uriktig bilde av hva som er hele sannheten. I annonsen i Aftenpostens morgenutgave 26. januar står det:

- Da TV2 hjelper deg skulle teste de nye fleksibilene, var det Renault Scenic som kom best ut i biler under 250.000 kroner.

For det første kom ikke Renault best ut av denne testen og vi har heller ikke operert med noen klasse som heter "under 250.000 kroner". Alle bilene i testen finnes riktignok i modeller til under 250.000 kroner unntatt Touran som på den tiden startet på drøye 253.000 kroner, men Touran er den bilen som er desidert best utstyrt. Den er blant annet det eneste bilen i test som har elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standardutstyr og den desidert beste bakseteløsningen.

For de som vurderer å kjøpe en slik bil privat blir denne annonsen ren løgn, men den vil gi litt mer mening for de som vurderer firmabil. Når du passerer 250.000 kroner blir bilen litt dyrere å eie i måneden i ekstra skatt.

Seksjonssjef hos Forbrukerombudet Magne Eek er enig med oss i at dette er villedende markedsføring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer