Vilt og sært fra USA

Importøren av Buell har vært på Norgesturné og vi har så vidt kjørt en liten ettermiddagstur med noe av det råeste vi har prøvd. Buell X1 er mildt sagt spesiell og utstrålingen er macho.

Publisert

Mange begynner å se etter andre ting enn overperfekte japanske sykler. Hungeren etter noe med sjarm og utstråling, gjør at merker som for eksempel Buell dukker opp i garasjer rundt omkring. Vi har prøvd X1 en hektisk ettermiddag og kan bringe noen inntrykk fra den lille turen.

Slem

X1 har en svært racingpreget konstruksjon. Akselavstanden er på kun 1.397 mm og gaffelvinkelen er så bratt som 23 grader. Dette er mer ekstreme tall enn mange rendyrkede R-sykler. Kjøreegenskapene er deretter og X1 er ikke for nybegynnere. Og entre salen på denne ville sykkelen krever erfaring og disiplin. Motoren er en Harely-Davidson Evolution motor på 1203 kubikkcentimeter. For sikkerhetsskyld er det tynt ut 101 hestekrefter og bunndraget er massivt, noe de 122 NM ved 5.500 o/min vitner om. Den korte akselavstanden gjør at forhjulet rett som det er forlater bakken et øyeblikk. Forbremsen er også av den kraftige sorten. Grepet i den gigantiske stålskiva på 340 mm er mer enn tilstrekkelig og det skyldes en kraftig seksstemplet kaliper. Dette medfører at bakhjulet vil opp! Det blir med andre ord mye etthjulskjøring med X1 Lightning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer