Viltre Volvoer i Vegas

Forleden skrev vi om Evolve-varianten, med 507 hestekrefter, av Volvos nye kompaktmodell C30. På SEMA-messen i Las Vegas viste Volvo også to andre "custom"-varianter av C30 foruten en strøken Amazon på 600 hestekrefter og enda en videreutvikling av Tufvessons gjenganger på slike show - en pur hotrod-roadster.

Publisert
Sist oppdatert

Volvo utnytter til fulle det vinduet mot verden som SEMA-showet i Las Vegas unektelig er. Det er særlig Volvo i Nord-Amerika som benytter seg av denne markedsføringen; kan det ha noe med å gjøre at det blir for "politisk ukorrekt" her i Europa, mon tro?

Dynamisk men sikkert

Bilene som blir vist på SEMA-utstillingen er resultater av samarbeid mellom bilprodusenter og leverandører av biltilbehør. Begge parter markedsfører seg ved å vise de mest spektakulære ferdige produktene. Volvo har for sin del sendt ut separate pressemeldinger for å presisere at de viste custom show-bilene har måttet underlegge seg Volvos strenge sikkerhets-standard på lik linje med de ordinære produksjonsbilene.

C30 Custom fra IPD...

IPD-versjonen av C30 er dekorert med svensk flagg-motiv. IPD står for International Product Development og deres Custom-C30 yter 384 hestekrefter som går rett i forhjulene. Interiøret er stappet av spesialutviklet elektronikk og bilen har spektakulære måkevingedører.

...og fra Heico/Burton

Heico Sportiv for sin del har, på samme måte som Evolve, valgt å utstyre sin C30 Custom med elektronisk kontrollert firehjulsdrift. Heico har samarbeidet med Burton Snowbords for å gjøre denne bilen til den ultimate "livsstils"- C30en. Volvo har jo lang tid i forveien posisjonert den kompakte trehjulskombien som et typisk "livsstils"-kjøretøy beregnet på unge, urbane og dynamiske mennesker. (Ja, rynker du på nesen har vi en viss forståelse for det...) Heico-versjonen har en visstnok kompleks kamuflasjefarge som skal gjøre bilen spektakulær på veien og bortimot usynlig utenfor vei i fjellet (der det er tillatt å bevege seg fritt i terrenget med bil, går vi ut fra). Denne bilen har firehjulsdrift og høydevariabelt hjuloppheng.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer