Blant annet kom dieselandelen opp i hele 74,3 prosent året sett under ett.
Volkswagen Passat var Norges mest solgte bilmodell i fjor, men Toyota vant sammenlagt. Salgstallene stoppet på 20.683 eksemplarer for Toyota og 19.689 for Volkswagen.
Til sammenligning solgte nummer tre på listen, Ford, 8.774 biler. På de tre neste plassene fulgte Volvo, Peugeot og Opel.
Det er altså ikke noen tvil om hvilke merker som har vært 2007s store vinnere, selv om det neppe kom som noen stor overraskelse. For Toyotas vedkommende har salget vært jevnere fordelt på flere modeller uten de helt store toppene.
Taperne


Størst tilbakegang har Subaru, Renault og Suzuki. En massiv registreringsoffensiv helt mot slutten av 2006 får ta en stor del av skylden for de to japanske merkene, ettersom en betydelig andel av de solgte bilene i 2007 ikke er med i fjorårets statistikk.
Renaults tilbakegang på 49 prosent er voldsom. Motivasjonen i den avtroppende organisasjonen har nok ikke vært på topp i påvente av at den nye importøren, Renault Nordic, skulle starte opp 1. januar 2008. Dermed står franskmennene igjen som 2007s største taper.
Modeller
Ser vi på modellstatistikken er Volkswagen vinneren. De sikret seg nemlig de to første plassene. Passat vinner med 7.194 solgte eksemplarer foran lillebror Golf som stoppet på 6.076.
På tredjeplass finner vi ikke overraskende Toyota Avensis som ble overgitt til eierne 5.621 ganger. Videre på listen følger Volvo V70, Toyota Rav4, Skoda Octavia, Toyota Auris og Peugeot 307 som tok en imponerende 8.plass i sitt siste modellår. Fra nå av er det arvtakeren 308 som gjelder.
De enestående
En ting er hvem som selger mest, men en helt annen og ofte vel så morsom ting er hvem som selger minst. Blant biler det bare er registrert et eksemplar av finner vi godbiter som Aston Martin Vanquish, Bentley Arnage, Lamborghini Murcielago og Mercedes-Benz SLR.
Dyre, men populære
Blant de mer populære millionbilene finner vi Land Rover Range Rover/Range Rover Sport (95 eksemplarer), Porsche 911 (17 eksemplarer), Porsche Cayenne (28 eksemplarer) og Mercedes-Benz S-klasse (76 eksemplarer).
Avgiftsendringer

2007 har vært det første året med det reviderte avgiftssystemet. Det har gitt store utslag i nybilstatistikken. Blant annet kom dieselandelen opp i hele 74,3 prosent året sett under ett. Til sammenligning var tilsvarende tall for 2006 48,3.
Innføringen av en CO2-komponent i avgiftsberegningen har også gitt andre interessante utslag. Blant annet har hamstringen av CO2-slemme kjøretøy som vi så mot slutten av 2006 brått opphørt. Et spesielt utslag av dette finner vi i salgstallene for Subaru B9 Tribeca som etter å ha solgt i 46 eksemplarer i 2006, overhodet ikke ble solgt i 2007. En skikkelig bråstopp med andre ord.
Du kan miste lukrativt frynsegode

En motsatt effekt finner vi hos Ford hvor Mondeo som mer enn doblet sitt salg i 2007 sammenlignet med året før, noe som nok også henger sammen med introduksjonen av en ny modell.
129.000 biler
Totalt ble registrert 129.195 nye biler i 2007. Det er en økning på om lag 20.000 biler i forhold til foregående år.
Toyota og Volkswagen desidert størst.
Kilde: OFV