De siste månedene har det vært en solid økning i bompengene flere steder i Norge. Det viser en sjekk DinSide har gjort på fire populære ferie-strekninger i landet. Kjører du strekningen fra Sandvika utenfor Oslo til Otta i Gudbrandsdalen og tilbake, med en bensinbil uten Autopass, kostet det 830 kroner i høst. Nå koster det 892 kroner.
Kjører du en dieselbil, koster det deg nå 914 kroner å kjøre denne strekningen, mot 858 i fjor høst. Har du bombrikke i bilen er økningen noe mindre.

Elbilist raser etter bompenge-sjokk
Her er det dyrest
Dette er den klart dyreste bompenge-strekningen i Norge. På den 300 kilometer lange strekningen fra Sandvika rett utenfor Oslo opp Gudbrandsdalen til Otta, passerer du til sammen 19 bommer. Det samme antallet på veien hjem igjen.

Også elbilistene får nå kjenne på at også de må betale mange kroner for å passere bommene. På den samme strekningen kostet det 96,80 kroner i høst, mens dette nå er økt til 187,20 kroner med bombrikke.
Alle tallene er ifølge bompengekalkulator.no, som skal gi den best oppdaterte oversikten over bompengene i Norge. Den leverer data om bompriser til flere andre nettsteder, blant annet ruteplanleggeren til Norges Automobil-Forbund.

Bomsniking ga fengsel
Dyr tur på fjellet
Vi har også sett på strekningene fra Stjørdal til Oppdal, Fyllingsdalen i Bergen til Geilo og Lillestrøm til Stavern. Mye av de samme prisøkningene finner vi igjen på disse strekningene. Ikke noen steder er det lenger gratis med elbil i bommene.
Også de som kjører fra Fyllingsdalen utenfor Bergen og opp til Geilo, får en klekkelig bompenge-regning. Tur-retur koster det 524 kroner med bensinbil uten Autopass-avtale og 379 kroner med rabattavtalen og bombrikke.

Unngå elbil-tabben
Det er med andre ord mye penger å spare på å skaffe seg en Autopass-avtale og bombrikke.
Det største bompenge-sjokket er det likevel ferske elbil-eiere som kan få. Får å få de rabattene som du tross alt fortsatt får med elbil, må du ha en Autopass-avtale og bombrikke. Har du ikke det, får elbilene omtrent den samme taksten som en bensinbil. Det vil si at du ryker på 764 kroner på turen opp Gudbrandsdalen eller 454 kroner fra Bergen til Geilo tur retur.

NÅ: Dobler bomprisen
Blir enda dyrere
Synes du det er dyrt å kjøre i Gudbrandsdalen nå, er det liten trøst å hente. Det skal bli enda dyrere. Prosjektet Moelv–Lillehammer-Øyer, med blant annet ny bru over Mjøsa, er under planlegging.
Her er det foreløpig ingen bommer, men når veien er ferdig, etter planen i 2025, kommer det nye bommer på denne strekningen, ifølge Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet. Han har tidligere fortalt om de nye bommene til Dinside:

Flere nye bommer
– Vi planlegger fire nye bommer på denne strekningen. Bommene blir plassert på Mjøsbrua, mellom Biri og Vingrom, mellom Øyresvika og Storhove og mellom Ensby og Øyer, forklarte Moshagen.
Dette kan gi enda et par hundrelapper i bompenger på denne strekningen.
SÅ MYE BETALER DU I BOMMENE
- | Med Autopass | Uten Autopass |
Sandvika-Otta-Sandvika (606 km) | ||
Bensinbil | kr 633,60 | kr 892,00 |
Diesel | kr 612,80 | kr 914,00 |
Elbil | kr 187,20 | kr 764,00 |
Lillestrøm-Stavern-Lillstrøm (323 km) | ||
Bensinbil | 169,60 | kr 312.00 |
Diesel | kr 163,20 | kr 296,00 |
Elbil | kr 35,20 | kr 184,00 |
Fyllingsdalen/Bergen-Geilo-Fyllingsdalen (496 km) | ||
Bensinbil | kr 379,20 | kr 524,00 |
Diesel | kr 388,80 | kr 546,00 |
Elbil | kr 186,40 | kr 454,00 |
Stjørdal-Oppdal-Stjørdal (296 km) | ||
Bensinbil | kr 235,20 | kr 294,00 |
Diesel | kr 235,20 | kr 294,00 |
Elbil | kr 33,28 | kr 294,00 |
Kilde: Bompengekalkulator.no. Avreise fredag 18. februar, retur fredag 25. februar om ettermiddagen.