Duesenberg. Kanskje det mektigste navnet i hele bilhistorien. Stiftet av brødrene August og Frederick Duesenberg i Des Moines, Iowa i 1913.
De to brødrene var selvlærte genier, som satte sammen biler for hånd med en finish og tekniske prestasjoner som savnet sidestykke. Produksjonen flyttet til Auburn, Indiana i 1919, mens racing var en del av firmaet allerede fra starten.
I 1924, 1926 og 1927 vant en Duesenberg verdens mest prestisjefylte billøp: Indianapolis 500. Men bilene kunne mer enn å svinge rundt ovaler, og Jimmy Murphy vant i 1921 Frankrike Grand Prix på Le Mans-banen i en Duesenberg.
Ultimate luksusbiler
Men det var som fabrikant av de ultimate luksusbilene merket virkelig ble legendarisk. I 1920 begynte produksjonen av personbiler, og deres Model A struttet med tekniske løsninger som lå langt foran omtrent alt annet på fire hjul. En SOHC (en enkelt overliggende kam) rekkeåtter med fire ventiler per sylinder og hydrauliske bremser på alle fire hjul var blant høydepunktene i den ekstremt avanserte bilen.
Men de to brødrene var ikke like flinke økonomisk, og etter noen tunge år ble firmaet kjøpt opp av E. L. Cord i 1926. Cord ville ha den dyreste, flotteste og mest sofistikerte bil verden hadde sett, og Fred leverte varene (August ble skjøvet ut i kulden til andre prosjekter). På New York-utstillingen i desember 1928 viste man Model J.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger