De hadde lille GLA før BMW kom med sin X2 og Audi med sin Q2. De har også hatt en konkurrent til X3 og Q5 ganske lenge - først GLK, deretter GLC. Men det manglet - som vi har påpekt i en tidligere sak - en GLB, altså en mer kompakt bil i segmentet der vi i dag finner Volvo XC40, BMW X1 og en helt ny Audi Q3.

Muligens den beste Mercedesen vi har testet
Derfor er det på overtid, men sikkert en velkommen hendelse for mange, når premium-produsenten fra Stuttgart nå viser denne, i første omgang kalt konseptbil, i Shanghai. Navnet: Mercedes-Benz Concept GLB.
Det er ikke rart at Mercedes vil utnytte SUV-bølgen for alt den er verdt: Det er allerede SUV som står for størstedelen av Mercedes-salget i verden og bare i 2018 leverte de 820.000 stykker.

Kompakt? Veeel...
Faktisk er den såpass stor at det er helt på grensen å kalle den kompakt: Med 463 lengdecentimeter, 189 i bredden og hele 190 i høyden, har Mercedes faktisk klart å lirke en tredje seterad inn i den - noe den større GLC ikke kan skilte med.

Dette er hva vi kaller sjelden vare
Bakre seterad kan flyttes ni centimeter forover eller fem centimeter bakover - i alt 14 centimeter - ettersom man prioriterer plass for passasjerer på rad to, bagasjeplass eller de to på seterad 3. Det skal ifølge produsenten være plass til hele fire barneseter.
I interiøret finner man igjen en videreutvikling av det digitale førermiljøet og MBUX-systemene, det avanserte brukergrensesnittet som ble introdusert med A- og B-klasse av nyeste generasjon.


Vi kjører Mercedes' nye ladbare hybrider
Bensinmotor med turbo
Under panseret på konseptbilen er det en 2,0-liters turbobensin-motor som sørger for kreftene. Det vil i dette tilfellet si 224 hestekrefter og 350 newtonmeter, som sendes til hjulene gjennom en 8-trinns dobbelkløtsj-automat.
Elektrifisering nevnes ikke i denne omgang.

På samme måte som hos BMW, er ikke Mercedes' konseptbiler lenger bare stilstudier eller show-biler, men forhåndsvisninger av en kommende produksjonsbil. Det gjøres på denne måten for å sanke tilbakemeldinger fra observatører, både publikum og profesjonelle, før bilens endelige fremtoning meisles ut, selv om den i store trekk allerede er definert.
Som GLA
Det var det som skjedde da den første GLA-modellen ble vist som konsept - også den i Shanghai - i 2013.
GLB deler for øvrig basis-elementer med A- og B-klasse samt generasjon to av «4-dørskupeen» CLA. Test av sistnevnte kan du for øvrig lese på Dinside om bare få dager).
Vi kan med andre ord rimelig trygt gå ut fra at bilen vi ser på bildene, med relativt moderate modifikasjoner, er den vi kommer til å få se hos Mercedes-Benz-forhandlerne i overskuelig fremtid.
