Mandag skulle Viviann Aglen Hammer (47) fra Bangsund hente den 17 år gamle datteras mopedbil på Steinkjer og kjøre den til Namsos.
I løpet av halvannen time på hjul, toppet det seg for den erfarne bilføreren.
Frustrasjonen endte i leserinnlegget «Altså! Er det slik vi voksne skal oppføre oss i trafikken?» i Namdalsavisa, før hun torsdag valgte å stå fram med navn i en egen artikkel i samme avis.
- Jeg har vært vitne til veldig mye uforsvarlig oppførsel fra bilister mot mopedbiler, ATV-er og mopeder tidligere. Nå fikk jeg også oppleve det selv, og da fikk jeg nok, sier Hammer til Dagbladet.
Satt med hjertet i halsen
Flere ganger opplevde hun at bilførere la seg helt oppi bakenden på mopedbilen.
- Har ikke alle lært 1001, 1002, 1003?, spør Hammer.
Og da de til slutt bestemte seg for å kjøre forbi, satt 47-åringen med hjertet i halsen.

Ikke greit
- Om man kjører forbi en personbil, er det vanlig å legge seg ut og kjøre i en større bue for å komme forbi. Flere lå helt inntil sida på mopedbilen da de passerte. Deretter skar inn rett foran idet de skulle legge seg i høyrefila igjen. Jeg måtte bremse opp flere ganger, forteller hun.
«Game over»
Hammer vurderte også flere av forbikjøringene som uforsvarlige fordi det ikke var klar sikt.
47-åringen er særlig sjokkert over at yrkessjåfører heller ikke ser ut til å være sitt ansvar bevisst på veiene.

- Jeg har flere ganger vært vitne til at svære trailere og busser har ligget helt inntil bakenden på mopedbiler. Tenk hvis føreren av mopedbilen må bremse? Da er det «game over» - bilene er tross alt lagd av plast, sier hun og grøsser.
- Oppstår utfordringer
Hammer understreker at både hun og dattera er obs på å kjøre til side og slippe forbi biler dersom det oppstår kø bak dem.
- Men da må man først finne et forsvarlig sted å stoppe, og det er det tydeligvis ikke så mange som har tid til å vente på, sier hun.
Ifølge Hammer er det i tillegg flere bilister som lager kvalm når de passerer mopedbilen.
- Dattera mi har opplevd at noen «flekka ræv» til henne. En person i bilen åpna ruta og dro ned buksa. Det er jo ikke sånn kjempekult for en 16-åring å oppleve - man blir ikke trygg i trafikken av slikt, sier Hammer.

Fikk sjokkregning
Summen av alle de ubehagelige situasjonene på veien tror hun gjør mange unge trafikanter usikre.
- De fleste som sitter bak rattet på slike er mellom 16 og 18 år - de gjør så godt de kan!
- Vil slippe å være redd
Hun innrømmer at slike opplevelser også går inn på henne som foresatt, og hun håper at folk tar seg sammen.
- Jeg vil slippe å være redd hver gang dattera mi skal ut og kjøre, sier Hammer.
I tillegg håper hun at myndighetene kan iverksettes tiltak for å øke bevisstheten blant bilførere.
- Det blir bare flere og flere av disse bilene på veien. Et forslag kan jo være å sette opp varselskilt med «mopedbiler - vis hensyn» på steder mange ferdes med mopedbiler. Men det er nok en ønsketenkning, sier hun.
Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen er ikke helt avvisende til forslaget, men er usikker på gjennomføringen.

Forklarer dette
- Det kan være et tiltak som kan vurderes, selv om vi mener det kan være en utfordring å velge hvilke strekninger som skal skiltes med særskilt mye trafikk med mopedbiler, sier Haslie.
- Ikke bilister generelt
Det er foreløpig ikke planlagt noen særskilte tiltak for å øke trafikksikkerheten for mopedbiler.
- Men det er alltid en løpende vurdering, sier han.
De er kjent med at det oppstår utfordringer i situasjoner hvor det er store forskjeller i hastighet.
- Noen sliter med å oppdage og registrere fartsforskjellen når man tar igjen saktegående kjøretøy på veier med en fartsgrense over 60. Det kan også oppstå utfordringer på veier hvor det er krevende å finne muligheter for forbikjøring, sier Haslie.
- Men vi vil ikke beskrive det som at bilister generelt er hensynsløse med saktegående kjøretøy, legger han til.
Sparer lite på forbikjøring
Han understreker at samtlige trafikanter, uansett toppfart, oppfordres til å samhandle på en måte som gir et trafikksikkert miljø.
- Det er også nyttig å tenke igjennom hvor mye tid man reelt mister på å vente på en sikker forbikjøringsmulighet, når man har tatt igjen et saktegående kjøretøy. Det er reelt veldig lite, men det kan oppleves som mye, og føre til risikofull atferd, sier Haslie.
Han understreker at slike risikofylte beslutninger kan få store konsekvenser både for deg selv og andre.
- I ytterste konsekvens kan det oppstå en ulykke med hardt skadde eller drepte. Men det kan også være bot og førerkortbeslag, dersom atferden er tilstrekkelig hensynsløs, og politiet ser dette, sier Haslie.