Voldsomme, morsomme og litt nyttige

ATVer registrert som firehjuls motorsykler selger godt om dagen, og vi har testet de råeste utgavene.

Publisert
Sist oppdatert

Grensen for nyttig effekt er passert for mange hundre kubikk siden, og de tosylindrede 800-kubikkerne fra Can-Am og Polaris frir utelukkende til vår evigvarende higen etter mest mulig kraft. Riktignok er de MC-registrerte vei-ATVene med hvite skilt utstyrt med effektbegrensinger på grunn av registreringen, men du får klart føling med kraften selv i lovlige utgaver.

Kreftene er så rikelige at selv på de strupte veiutgavene må gasstommelen brukes med omhu; full gass ved terrengkjøring gjør at du hopper frem i stedet for å kjøre.

Den spesielle MC-registreringen gjør at det er mulig å kjøre disse med vanlig B-sertifikat for bil. Effekten gjør at det er helt uproblematisk å følge trafikken på alle veier, men det er fortsatt ikke helt avslappende å kjøre i motorveihastighet og tett trafikk.

En kort og en lang

Denne gangen har vi kjørt en vanlig utgave av Polaris' toppmodell Sportsman 800 Twin EFI med normal akselavstand for ATVer - den finnes også i en lengre utgave kalt X2. Toppmodellen fra Can-Am heter Outlander Max 800 H.O. EFI. Vi kjørte den lengre utgaven som har Max i modellbetegnelsen og 20 centimeter lengre akselavstand.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer