Volkswagen-eiere advares

Et barn sittende bakovervendt i forsetet på en Volkswagen Golf ble nylig drept av en deaktivert kollisjonspute. Nå sender VW ut en kraftig advarsel til sine kunder: aldri, ikke under noen omstendigheter, skal barn plasseres bakovervendt i forsetet på en bil med kollisjonspute. Selv ikke hvis du har koblet ut puten.

Volkswagen-eiere advares
Publisert

Klikk 2216&vVersjon=TekstLang" TARGET=_top>her for å lese de siste oppdateringene i saken, per 26. januar, kl. 16.50.

Den ovennevnte ulykken skjedde i Tyskland 1. juledag i fjor. Bileieren hadde nylig fått kollisjonsputen på passasjersiden elektronisk deaktivert hos et merkeverksted. På tross av dette utløste altså kollisjonsputen da Golfen frontkolliderte. Bilen fikk kun mindre frontskader, men barnet i det bakovervendte barnesetet ble altså drept av kollisjonsputen.

Advarer på det sterkeste

I Tyskland jobbes det nå for å finne ut hva det egentlig var som skjedde da kollisjonsputen feilutløste. I mellomtiden -- før de vet hva som er skjedd -- advarer de alle på det sterkeste mot å plassere bakovervendte barn i passasjersetet foran i en bil med deaktivert kollisjonspute. Den norske importøren av Volkswagen, Harald A. Møller A/S, har fulgt denne anbefalingen fra fabrikken i Tyskland, og går nå ut med denne advarselen til sine kunder i Norge.

Finnes ingen register

-Vi jobber på spreng for å finne ut hvilke biler som har utkoblet kollisjonspute og som dette gjelder, sier John Røhrt, informasjonsansvarlig i Harald A. Møller A/S. Han håper på hjelp fra Vegdirektoratet for å komme i kontakt med disse bileierene. Finn Larsstuen, sjefsingeniør ved kjøretøy og kontrollkontoret i Vegdirektoratet, sier imidlertid at de ikke har oversikt over hvilke bileiere dette gjelder.-Når man får koblet ut en kollisjonspute, skal dette gjøres på et merkeverksted som vet hvordan dette skal gjøres. Derfra sendes det melding til tilhørende trafikkstasjon, som utsteder et nytt vognkort med en anmerkning om dette. Denne anmerkningen får vi imidlertid ikke opp i våre registre, sier Larsstuen, men bemerker at den enkelte Trafikkstasjon kan ha opplysninger om dette.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer