Volkswagen med autopilot

Med sensorer, radarer, laserskannere og ultralyd kan denne bilen holde kursen på egenhånd.

HENDENE AV RATTET: Her kan føreren slappe av - bilen kjører selv. Men føreren må være på plassen sin. Foto: Volkswagen
HENDENE AV RATTET: Her kan føreren slappe av - bilen kjører selv. Men føreren må være på plassen sin. Foto: Volkswagen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

EU har investert tilsvarende cirka 220 millioner kroner i et prosjekt for å utvikle den førerløse bilen. Volkswagen viste sin versjon - en selvkjørende Passat - i Borås i Sverige i slutten av forrige uke.

Autopilot

EU-prosjektet heter HAVEit, hvilket står for Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport. Volkswagens prosjektbidrag, som representeres ved denne Passaten av før-2010-generasjon, heter TAP - Temporary Auto Pilot. Professor Doktor Jürgen Leohold, som er direktør i Volkswagens forskningsavdeling, kaller dette en milepæl på veien mot fullautomatisert og ulykkesfri trafikk.

Det denne autopiloten gjør, er at den samler halvautomatiske funksjoner, det vil si de som føreren kontrollerer og overvåker, med andre førerhjelpsystemer som adaptiv cruisecontrol (adaptiv fartsholder) og vimsevarsleren ("lane assist"). Det hele utgjør deretter et system som er helautomatisert, som en autopilot. Bilen kan dermed i praksis kjøre på egenhånd.

Gjensidig overvåking

Men Leohold presiserer at idéen ikke er å ta fra føreren kontrollen. Målet er å unngå uhell og ulykker forårsaket av distraherte sjåfører, uoppmerksomhet eller tretthet. Ansvaret hviler fortsatt hos personen bak rattet (det er ingen "førerløs bil" vi har med å gjøre selv om tittelen i pressemeldingen fra Volkswagen kunne få en til å tro det).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer