Bluemotion er Volkswagens merkelapp på alle forbruksoptimerte modeller som ved hjelp av noen små triks bruker litt mindre drivstoff enn standardmodellene. Passat har en god stund vært tilgjengelig som Bluemotion med en 2,0-liters dieselmotor med 110 hester. Før denne motoren var klar, benyttet man en 1,9-liter med 105 hester.
Nå utstyres også den minste bensinmotoren med Bluemotion-pakken. Det betyr at forbruk og utslipp går ned fra henholdsvis 0,66 liter til 0,59 liter og 157 gram til 138 gram CO2. Med den syvstegede og automatiske dobbelkløtsjkassen DSG synker utslippet ytterligere til 136 gram.
Liten turbomotor
Motoren det dreier seg går under navnet 1.4 TSI og har tross sitt beskjedne slagvolum 122 hestekrefter og 200 newtonmeter. Det gjør at 0-100 går på 10,3 sekunder. Alle tall er for sedanen, stasjonsvognen har marginalt dårligere tall å vise til.
Spareknepene
138 (136 med DSG) gram er for øvrig imponerende med tanke på at vi snakker om en bensinmotor. Mange av konkurrentenes spareversjoner ligger i dette området med dieselmotorer. De gode tallene kommer nok mye takket være regenerering av bremseenergi, samt et automatisk start-stopp-system. I tillegg har man gjort endringer i aerodynamikken, blant annet ved å senke chassiset 15 millimeter foran og 8 millimeter bak. Dette øker i følge Volkswagen også toppfarten med seks kilometer i timen, men akkurat det burde være av mindre interesse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger