VW ID.1 blir forsinket

Volkswagen utsetter elbil

Tyskerne dobler elbil-målet, men VW ID.1 kommer ikke før i 2025.

VW-ELBIL UTSATT: Mens Volkswagen sliter med leveransene av VW ID.3 (bildet) blir lillebror ID.1 utsatt i to år. Foto: Øystein B. Fossum
VW-ELBIL UTSATT: Mens Volkswagen sliter med leveransene av VW ID.3 (bildet) blir lillebror ID.1 utsatt i to år. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Volkswagen skal ha bestemt seg for å utsette elbilen VW ID.1 et par år, til 2025. Det skriver britiske Auto Express, som siterer produsentens personbilsjef, Ralf Brandstatter.

– Planene om mindre elbil enn ID.3 - med en startpris på 20 000 euro - skyves to år til 2025, skal VW-sjefen ha sagt under firmaets siste strategioppdatering.

VW ID.3 kom på det norske markedet i siste halvdel av 2020, hvorpå den markerte seg som én av de aller mest solgte bilene her i landet. Nå opplever imidlertid tyskerne leveringsproblemer av sin første rendyrkede elbil.

VW ID.1 og VW ID.2

Bilen som hittil er blitt kalt for VW ID.1, er logisk nok en mindre elbil enn ID.3. Den er ment å konkurrere i småbilsegmentet, hvor den fossildrevne klassikeren VW Polo er i dag.

Av elektriske konkurrenter kan man nevne Opel Corsa-e og Peugeot e-208 - biler som allerede er på det norske markedet.

VW-sjefen røper ingen årsak til at produksjonen av ID.1 blir forsinket, men det spekuleres i at Volkswagen sliter med bilens batterikjemi, skriver Auto Express. De peker også på at det kan bli vanskelig å holde den «lovede» prisen allerede innen to år.

I tillegg skrives det om at Volkswagen først vil bruke ressursene på å relansere Folkevogn-bussen i elektriske ID. Buzz først.

Du lurer kanskje på hvor det eventuelt blir av VW ID.2, når de jobber med ID.1 og ID.3 allerede er på markedet? ID.2 skal ifølge internasjonale kilder bli en såkalt crossover bygd på samme lest som ID.1.

Volkswagen utsetter elbil

Rekkevidde-angst?

For å presse ned prisen på ID.1 er planen også at elbilen skal få mindre motor og tilsvarende batteripakke. Volkswagen tror for eksempel ikke behovet for rekkevidde er like stort i en småbil. Kostnadene må nemlig holdes nede, ifølge tidligere utviklingssjef, nå leder for kvalitetsstyring og strategi, Frank Welsch.

– Om du går for et mindre konsept, trenger man ikke en rekkevidde på 500 km. Det kan hende målgruppa ikke har råd til en batterikapasitet på 80 kWt, har han tidligere sagt, samtidig uten helt å utelukke mulighet for flere rekkevidde-alternativer.

Det er med andre ord for tidlig å si om VW ID.1 blir en elbil som gir rekkeviddeangst eller ei.

– Vi må for eksempel ikke stoppe ved 40 kWt. Om det er mellomrom mellom akslene, kan vi bruke det. Selv med mindre akselavstand kan jeg tenke 60kWt, for vi vet fra Polo at noen kunder også ønsker å dra på lengre reiser, har Frank Welsch uttalt.

Elbilsatsning

Til tross for utsettelsen av ID.1 øker Volkswagen nå satsningen på helelektriske biler. Sist fredag gikk produsenten ut med nye mål, om at hele 70 prosent av merkets Europa-salg skal være elbiler i 2030 - en dobling av det opprinnelige målet på 35 prosent.

– Av alle de store bilprodusentene har vi den beste muligheten til å vinne racet, sa merkesjef Ralf Brandstätter under arrangementet som ble kalt for Accelerate.

Nyheten kommer bare dager etter at Volvo annonserte at de kun skal selge elbiler innen 2030.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer