TEST av Volkswagen Arteon

Volkswagens nye flaggskip har landet i Norge

Nå har Volkswagen fått på plass en modell som er plassert over Passat i sortimentet. Har det noe for seg, tro? Vi ville finne det ut.

STORBIL: Med en lengde på nesten 490 centimeter er VW Arteon nesten like stor som Mercedes E-klasse og BMW 5-serie. Selv om den plasserer seg nærmere salig CC enn luksusbilen Phaëton, erstatter den på en måte begge to som flaggskipet i VW-sortimentet (sammen med SUV-en Touareg). Foto: Knut Moberg
STORBIL: Med en lengde på nesten 490 centimeter er VW Arteon nesten like stor som Mercedes E-klasse og BMW 5-serie. Selv om den plasserer seg nærmere salig CC enn luksusbilen Phaëton, erstatter den på en måte begge to som flaggskipet i VW-sortimentet (sammen med SUV-en Touareg). Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Arteon ble vist første gang på bilutstillingen i Genève i vår og bilen er nå på vei ut i markedet. Da var det på tide med en prøvekjøring.

Forløperen for Arteon het Sport Coupé GTE og den ble vist som konseptbil for to år siden - samme sted - i Genève - i mars 2015, bare dagen etter at VW Passat var kåret til årets bil i Europa.

Volkswagen har i lang tid hatt flaggskip-modeller som skulle være et symbol på merkets storhet mer enn å være direkte konkurrenter til premium-merkenes luksusmodeller.

Bro mellom luksusklassen og mellomklassen

I fjor lanserte de i Genève en prestisjemodell ved navn Phideon, som tar sikte på det kinesiske markedet. Lenge var prestisjemodellen her hos oss Phaeton, som gikk av med pensjon tidlig i 2016 og var et mindre image-belastet alternativ til BMW 7-serie eller Mercedes S-klasse,

Arteon er noe annet og nok et eksempel på at de folkelige produsentene trekker sine mellomklasse-modeller opp i et nytt storbilsegment som image-byggere. Denne bilen minner i så måte ikke så rent lite om Opel Insignia Grand Sport, også den en flott designet, stor kombikupé. Og selvsagt en outsider de fleste ikke tenker på i storbilsegmentet, Renault Talisman, som også kan skilte med slående design.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer