Kjøring i rus, samt manglende kjøreferdigheter, var medvirkende årsaker til rundt 85 av dødsulykkene på norske veier i 2018.
I tillegg er innsovning bak rattet medvirkende i 13 prosent av ulykkene.
Dette viser en rapport fra Statens Vegvesen.
Rus- og fartsulykker øker
Seksjonssjef Svein Ringen i Statens Vegvesen forteller om økning i både rus- og fartsulykker:
- I 2018 hadde vi den største andelen rus-ulykker siden vi startet vårt analysearbeid i 2005, sier Ringen.
- I tillegg var høy fart etter forholdene eller kjøring langt over fartsgrensa, en sannsynlig medvirkende årsak i 41 prosent av ulykkene. Etter flere år med klar nedgang i fartsulykkene, gikk disse opp ti prosent i 2018, fortsetter Ringen.
Mål: Ingen drepte i en Volvo
Det er akkurat disse ulykkene Volvo nå tar sikte på å forhindre, som de viste igjen da de i begynnelsen av juni startet produksjonen av sine 2021-modeller:
Bilene vil blant annet ha en maksimal toppfart på 180 km/t for å hindre ulykker i høy fart.
To andre viktige fokus-områder er kjøring i rus og uoppmerksomhet bak rattet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger