Audi har sine S- og RS-versjoner, BMW sin M og Mercedes-Benz har AMG-biler som er det råeste produsenten tilbyr. Utenom de tyske merkene, har Jaguar sin R- og Lexus sin F-divisjon.
For å bli ansett som fullverdig premium-produsent – altså noe tilstrekkelig mange kunder er villig til å betale ekstra for – ser det dermed ut til at det ikke er noen vei utenom å ha en egen høy-ytelsesdivisjon som spesialiserer seg i å lage sportslige og/eller spesielt kraftige utgaver av produsentens modeller.
Volvos løsning: Å kjøpe tuning-selskapet Polestar.
Motorsport-suksess
Vi har tidligere omtalt Volvos samarbeid med Polestar. Den svenske tuning og motorsport-spesialisten har gitt Volvo noen solide suksesser innen motorsport – senest da prins Carl Philip vant Swedish Touring Car Championship (STCC)-løpet i Falkenberg den 11. juli med en Volvo Polestar.
Det er heller ikke nytt at Volvo selger Polestar-trimmede versjoner også til privatkunder, vi kjørte dem allerede i 2011.
Det som er nytt er at Volvo nå har kjøpt opp alle aksjene i tuning-selskapet, som de nå altså eier 100 prosent. Målet med oppkjøpet er å selge 1.000 til 1.500 Polestar-merkede Volvoer i året.
Les også: Volvo fornyer hele produktlinjen

RS-rival?
Toppsjefen i Volvo Cars, Håkan Samuelsson, uttaler at den kinesisk-eide svenske produsenten nå vil kunne stille sine betydelige ressurser til rådighet for å utvikle merkevaren Volvo Polestar, der Polestar blir modellnavnet på høy-ytelsesversjonene.
Polestar har ikke hatt noen karrière å snakke om i Norge, men i Sverige finnes i dag en S60/V60 Polestar med ganske så heftige ytelser. Med sin sekssylindrede motor på 3.0 liter varter den opp med 350 hestekrefter, som gir S60-versjonen en 0-100-tid på kjappe 4,9 sekunder - faktisk bare to tideler dårligere enn den V8-motoriserte Audi RS4 vi kjørte i 2012.
Volvo vil utvilsomt bidra med sin hybrid-teknologi, så det er sannsynlig at det vil dukke opp en ladbar råtass etterhvert også. Den burde få enda heftigere ytelser.
Så nå er det bare å glede seg til fortsettelsen.