Volvo har nå vist sin nye kompakt-SUV - XC40, en høyreist bil med størrelse omtrent som en Nissan Qashqai, med mange av designelementene vi kjenner fra XC60. Det er en real SUV, med bakkeklaring på over 21 centimeter og mulighet for å dra henger på 2,1 tonn.
Det er ikke biler som den adskillig billigere Qashqai som er i Volvos sikte her. Det er premium-kompaktsuver som BMW X1, Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA.
Ny plattform
XC40 er den første modellen som bygger på Volvo Cars nye, modulære arkitektur CMA (Compact Modular Architecture), som vil være en del av alle kommende biler i 40-serien, også helelektriske biler. CMA er utviklet i samarbeid med den kinesiske eieren, Geely, og skal gi selskapet de nødvendige stordriftsfordelene for dette segmentet.

Kraftpakker
Motorsiden starter kraftfullt: Ved produksjonsstart blir XC40 tilgjengelig med firesylindret D4 (diesel) på 190 hestekrefter og 400 newtonmeter, og T5 (bensin), som byr på 247 hestekrefter og 350 newtonmeter.
Flere drivlinjealternativer, inkludert en hybrid og en helelektrisk versjon, kommer senere. XC40 blir også den første Volvo-modellen som blir tilgjengelig med Volvos nye 3-sylindrede motor.

Moderne løsninger
XC40 tilbyr Volvos kjente teknologier innen kommunikasjons- og infotainment, som vi kjenner fra de nye 90- og 60-seriebilene i kompakt-SUV-segmentet. Volvo hevder at de gjør XC40 til en av de mest velutstyrte kompakte premium-SUV-ene på markedet. Sikkerhets- og styreassistansefunksjonene i XC40 inkluderer Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety, Run-off Road Protection, Run-off Road Mitigation, Cross Traffic Alert med bremsestøtte – og et 360° kamera som gjør det enklere å manøvrere inn på trange parkeringsplasser.
XC40 har også en moderne tilnærming til oppbevaring i bilen. Oppfinnsom interiørdesign gir XC40-sjåførene blant annet mer funksjonell oppbevaringsplass i dørene og under setene, en egen plass med trådløs lading til mobiltelefoner, en nedfellbar krok til små poser og en avtakbar avfallsbøtte i konsollen.
Vil booste Volvo kraftig
Det er en viktig dag for Volvo. Den svenske bilprodusenten eies nå av kinesiske Geely, men fortsetter å utvikle produktene sine på sin egen måte, med det gode av arven fra Volvoene Norge vokste opp med.

Introduksjonen for publikum av den nye generasjonen biler når dermed en ny etappe i dag. Det startet med XC90 i 2014, etterfulgt av S90, V90 og V90 Cross Country og senest nå i år, den mellomstore SUV-en XC60.
Og nå altså XC40. Innstegsprisene for nye XC40 i Norge er som følger (veiledende priser - frakt og leveringskostnader kommer i tillegg):
- XC40 T5 247 hk AWD (automat) Momentum 560 000 kr
- XC40 T5 247 hk AWD (automat) R-Design 603 000 kr
- XC40 D4 190 hk AWD (automat) Momentum 510 000 kr
- XC40 D4 190 hk AWD (automat) R-Design 553 000 kr
Bilene kan bestilles fra og med nå, og de første kundene får bil i slutten av første kvartal 2018.

«Care by Volvo»
Parallelt med lanseringen av XC40 hever Volvo Cars at de revolusjonerer den tradisjonelle modellen for bilhold med den nye abonnementstjenesten «Care by Volvo». Care by Volvo, som blir tilgjengelig på XC40 fra lansering – skal ifølge produsenten gjøre bilholdet like oversiktlig, enkelt og ukomplisert som det å ha smarttelefon.

Fast månedspris betyr at kundene slipper kontantbeløp, prisforhandlinger og lokale prisforskjeller. Avhengig av lokal tilgjengelighet kommer Care by Volvo også til å omfatte tilgang til en rekke digitale concierge-tjenester som fylling av drivstoff, rengjøring, henting til service og levering av e-handelsvarer direkte til bilen.
Fra i dag er XC40 med Care by Volvo tilgjengelig for bestilling på nett i utvalgte land, blant andre Norge.
Offisielle bilder:



I vinduet nedenfor kan du se hvordan lanseringsbegivenheten foregikk.

Ingen har prøvd den -
XC40 er likevel nominert som «Årets Bil i Verden»
Milano, 21/09/2017
