Volvo med automat på 2.0d

Det er ingen vanlig automatkasse vi snakker om. Volvo kommer nå med dobbelkløtsjkasse som også en del andre produsenter tilbyr til sine biler.

Publisert
Sist oppdatert

KØBENHAVN (DinSide Motor):Kjært barn har mange navn og dobbelkløtsjkasser skjuler seg blant annet bak navn som DSG (VW, Skoda), S-Tronic (Audi), DKG (BMW) og SST (Mitsubishi). Nå kommer Volvo med en som de kaller Powershift som er utviklet sammen med Ford og Getrag. Foreløpig sitter kassa kun i C30, S40, V50 og C70, og kun koblet sammen med 2-liters dieselmotor med 136 hestekrefter og 320 newtonmeter.

Ikke i V70 og S80

Vi etterlyste umiddelbart denne kassen i V70 og S80 også, men representantene fra Volvo hadde fått munnkurv, og dermed må vi igjen si at V70 2,4 D med 163 hestekrefter fortsatt skal leveres med vanlig automatgir som koster 41.000 kroner, blant annet på grunn av stor økning i Co2-utslippet. Det øker fra 172 til 195 gram.

Powershift

Kassa fungerer i prinsippet som to parallelle, manuelle girkasser. Den har to våtlamellkløtsjer som arbeider uavhengige av hverandre. Den ene koblingen regulerer første, tredje og femte gir og den andre tar seg av andre, fjerde og sjette.

Dette innebærer at samtidig som motoren gir full kraft og bevegelse i første gir, kan annet gir gjøres klar. Når den er satt i annet gir, forberedes det tredje, osv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer