Volvos nye vidunder har fått det noe anonyme navnet FH16. Kjennere vil imidlertid vite at tallet 16 refererer til motorens slagvolum. Vi snakker altså om en 16-liters dieselmotor, som selvsagt har turbolading og ladeluftkjøling.
Se videoer nederst i artikkelen.
Det som er minst like interessant, sett fra en lastebil-amatørs synspunkt, er det faktum at de 16 litrene fordeler seg på kun 6 sylindre. Det betyr at hver sylinder rommer nesten 2,7 liter. For å sette dette tallet i perspektiv kan det nevnes at et standard malingspann rommer 3,0 liter. Sylindrene i ordinære personbilmotorer rommer vanligvis mellom 0,25 og 0,6 liter.
Tre varianter
Motoren produseres i tre varianter som yter henholdsvis 540, 600 og 700 hestekrefter. Når sistnevnte kraftplugg plasseres i en FH16 mener Volvo at de kan skilte med verdens sterkeste kommersielt serieproduserte "truck", eller trekkvogn, som denne typen kjøretøy kalles her i landet.
700 hestekrefter
Med tanke på at en konvensjonell 2,0-liters personbil-diesel i dag gjerne yter rundt 140 hestekrefter, er selvsagt ikke 700 hestekrefter spesielt oppsiktsvekkende. 140 hestekrefter delt på 2,0 liter gir jo en litereffekt på 70. Og med en slik litereffekt skulle Volvos lastebilmotor ha produsert 1.120 hestekrefter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger