Volvo C40 Recharge

Volvo-milepæl nærmer seg

Nå har Volvo startet produksjonen av sin andre elbil - den første rene helelektriske bil og uten skinn i interiøret.

HELELEKTRISK: Volvo har startet produksjonen av sin første helelektriske bil, og de første bilene ankommer Norge allerede i år. Video: Volvo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

C40 Recharge er navnet på Volvos andre helelektriske modell. Svenskene intensiverer nå elbilsatsningen, i det de kun skal produsere elbiler fra og med 2030.

Crossoveren C40 Recharge har allerede gått i produksjon ved svenskenes fabrikk i Gent, hvor også deres første elbil - SUV-en Volvo XC40 Recharge - settes sammen. På den belgiske fabrikken skal kapasiteten raskt økes til 135 000 elbiler i året, melder Volvo Cars.

Ifølge Volvo skal de første C40 Recharge-bilene ankomme Norge i november-desember allerede i år.

REN ELBIL: Den elektriske crossoveren Volvo C40 er allerede i produksjon i Belgia. Foto: Volvo

Historiske milepæler

Crossoveren skal gi flere av fordelene til en SUV, men samtidig tilby et lavere og slankere design. Bilen er basert på samme plattform som XC40 (CMA). Den blir imidlertid den aller første Volvo-modellen i historien som kun blir tilgjengelig i en helelektrisk utgave.

C40 Recharge blir også den første Volvo-modellen som selges uten ekte skinn - som verken er å finne i seter eller interiør.

– C40 Recharge leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg og har et spennende og moderne design, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Cars Norway.

Kraftig

Volvo C40 Recharge har to motorer, én foran og én bak, og kommer dermed med firehjulsdrift som standard. Motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm.

Bilen skal kunne gå fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 180 km/t. Alle tekniske data er fortsatt foreløpige, men skal gi en god pekepinn på hvor tallene lander.

Uansett blir det ikke noe problem å komme seg inn på en trafikkert vei eller foreta forbikjøringer.

LITEN MEN TØFF: Vi har prøvekjørt nye Toyota Yaris Cross noen uker før den kommer til Norge. Dette er en spennenende og lettkjørt SUV, som blant annet kan tilby firehjulstrekk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ok rekkevidde

Kanskje enda viktigere enn prestasjonene over, er batteristørrelsen. C40 Recharge har en pakke på 78 kWt. Rekkevidden er foreløpig estimert til om lag 420 WLTP-kilometer, noe som ikke når helt opp blant de beste i klassen.

Farta på maksimal hurtiglading er dog ganske bra, med 150 kW, mens hjemmeladingen har fått et foreløpig tall på 11 kW.

Norgesbil

I tillegg til firehjulstrekken kan nordmenn også glede seg over muligheten for å bestille elbilen med tilhengerfeste med tillatt hengervekt på 1800 kilo. 

Men også utstyrsnivået skal være bra, da C40 blir lansert med det høyeste utstyrsnivået til Volvos elbiler:

Varmepumpe, adaptiv cruise control, pilot assist, blindsonevarsler, elektrisk førersete med minne, tåkelys, aktive piksel-LED hovedlys, induksjonslader, panoramatak, elektrisk passasjersete, oppvarmet ratt og seter foran og bak, 360-graders parkeringskamera og premium lydanlegg fra Harman Kardon er standard.

Videre har svenskene samarbeidet med Google om operativsystemet, noe som gir tilgang på Google Maps, Google Assistant og Google Play Store, allerede koblet opp mot internett, med ubegrenset data.

Bestilles på nett

Startprisen på C40 Recharge er 554 900,- kroner før tilvalg ved kjøp.

Volvo C40 Recharge kan - som stadig flere biler på det norske markedet - bestilles i nettbutikk.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer