Sveriges televisjon kunne i går kveld melde at både Volvo og Saab kommer "allt närmare en konkurs".
Milliardtap
Den oppsiktsvekkende nyheten burde imidlertid ikke komme som noen overraskelse på noen. Allerede før finanskrisen hadde de to amerikanske bilgigantene Ford og General Motors (GM) store problemer. Produktmessig har de, hovedsaklig i det amerikanske markedet, feiltolket tendensene i markedet og produsert for mye av biler som ble etterspurt i stadig mindre grad. Særlig GM har måttet svi for dette med måned etter måned med milliardtap over lengre tid.
Salgsnedgang
De siste salgstallene fra Saab og Volvo er heller ingen hyggelig lesning. Senest i september falt antall solgte biler fra Saab i Europa med nesten en tredjedel sammenlignet med i fjor. Tilsvarende tall fra Volvo var cirka minus 14 %. Det er i et samlet marked i tilbakegang med minus 8,2 %.
Høy risiko


Finanskrisen og den medfølgende kreddittinnstrammingen har gjort situasjonen for Ford og GM enda mer kritisk, og nå har det kjente kredittvurderingsselskapet Standard & Poor's satt opp begge de to bilprodusentene på en liste over truede firmaer med høy kredittrisiko. Det vil gjøre det enda vanskeligere for dem å finansiere den videre driften.
I et intervju med nyhetssendingen Rapport på SVT sier kredittanalytikeren Andreas Zsiga i Standard & Poor's at risikoen for at Ford og GM rett og slett løper tomme for penger, har økt og at det vurderes å senke selskapenes rating (kredittvurdering), ytterligere. Når det gjelder datterselskapene Saab og Volvo er særlig sistnevnte utsatt da Ford har pantsatt størsteparten av Volvo-aksjene i et bankkonsortium.
Dobbelt negativt
To faktorer medvirker altså i feil retning: På den ene siden forventes det at bilsalget kommer til å falle betydelig i inneværende og neste år og på den andre ser man at kredittmarkedet blir stadig tøffere. Standard & Poor's analyse konkluderer med at risikoen for at Ford og GM skal gå konkurs har økt kraftig den siste tiden.
- Det er som i en husholdning, sier Zsiga, - får man ikke tak i pengene ved å ta dem fra oppsparte midler eller redusere kostnadene, må man låne pengene et sted. Finner man ingen som er villige til å låne til deg tar pengene en dag slutt.