Volvo og Subaru frem, VW og Ford tilbake

I 2003 rullet mer enn 4.200 nye biler ut fra de norske Volvo-forhandlerne, en fremgang på nesten 800 biler sammenlignet med 2002. Også for Subaru var 2003 et gullår - salget økte med mer enn 700 biler.

Publisert
Sist oppdatert

Disse kunststykkene klarte Volvo- og Subaru-forhandlerne til tross for at det totale personbilsalget i 2003 kun økte med 1.200 biler sammenlignet med 2002. Totalsalget endte på snaue 90.000 biler, noe som betyr at Volvo oppnådde en markedsandel på 4,7 prosent, en økning på 0,8 prosentpoeng (22,7 prosent) sammenlignet med 2002. Dermed rykket Volvo opp på syvendeplass på listen over Norges mest solgte bilmerker - på bekostning av Nissan, som rykket ned på åttendeplass.

Solberg-effekt hos Subaru

Subaru har åpenbart nytt godt av Solberg-effekten og økte salget fra 1.603 biler i 2002 til 2.322 biler i 2003. Dermed kan også Subaru-importøren loggføre en økning på 0,8 prosentpoeng (44,9 prosent), noe som innebærer at merket rykker opp fra 20. til 18. plass på bestselger-listen.

Ny Toyota-seier

Selv om Volvo og Subaru gjorde det best, var ikke de to merkene alene om å gjøre det godt i 2003. Selv om Toyota opplevde en liten tilbakegang i 2003-salget, klarte merket nok en gang å bli Norges soleklart bestselgende bilmerke. Med et salg på nesten 14.000 biler og en markedsandel på 15,5 prosent, selger Toyota faktisk like godt som BMW, Subaru, Suzuki, Saab, Kia, Land Rover, Seat, Fiat, Daewoo, Daihatsu, Mini, Chrysler, Alfa Romeo og Rover - til sammen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer