Volvo på vei ut?

Nesten ti år etter Ford kjøpte Volvo, har nå selskapet offentliggjort at de vurderer å selge den svenske bilprodusenten.

Publisert
Sist oppdatert

Fords president og administrerende direktør Alan Mulally har ifølge Automotive News uttalt at han nå vil utrede muligheten for å selge Volvo. Bakgrunnen for denne beslutningen er selvsagt at amerikanske Ford i likhet med Chrysler og General Motors nå opplever en voldsom krise dominert av fallende etterspørsel og likviditetsproblemer.

Alvorlige problemer

Volvo har tidligere tjent gode penger, men har fått problemer de siste par årene. Salget i årets ni første måneder begrenser seg til snaue 296.000 personbiler, noe som er 13,5 prosent svakere enn samme periode i fjor. Ifølge Automotive News har Volvo i tredje kvartal måttet notere et tap på hele 458 millioner dollar (3,2 milliarder kroner) før skatt og Volvo er for tiden i gang med å si opp så mange som 6.000 ansatte.

Kostbart prestisjeprosjekt

Helt siden Ford i 1999 snappet Volvo foran nesten til Fiat og Volkswagen, har merket vært blant Fords stoltheter. Volvo ble et sentralt merke i den prestisjetunge Premier Automotive Group (PAG) sammen med amerikanske Lincoln og de britiske merkene Aston Martin, Jaguar og Land Rover. PAG skulle imidlertid vise seg å bli et kostbart prosjekt for Ford og ryktene tilsa at Volvo var det eneste av de fire europeiske merkene i gruppen som faktisk tjente penger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer