Fords president og administrerende direktør Alan Mulally har ifølge Automotive News uttalt at han nå vil utrede muligheten for å selge Volvo. Bakgrunnen for denne beslutningen er selvsagt at amerikanske Ford i likhet med Chrysler og General Motors nå opplever en voldsom krise dominert av fallende etterspørsel og likviditetsproblemer.
Alvorlige problemer
Volvo har tidligere tjent gode penger, men har fått problemer de siste par årene. Salget i årets ni første måneder begrenser seg til snaue 296.000 personbiler, noe som er 13,5 prosent svakere enn samme periode i fjor. Ifølge Automotive News har Volvo i tredje kvartal måttet notere et tap på hele 458 millioner dollar (3,2 milliarder kroner) før skatt og Volvo er for tiden i gang med å si opp så mange som 6.000 ansatte.
Kostbart prestisjeprosjekt
Helt siden Ford i 1999 snappet Volvo foran nesten til Fiat og Volkswagen, har merket vært blant Fords stoltheter. Volvo ble et sentralt merke i den prestisjetunge Premier Automotive Group (PAG) sammen med amerikanske Lincoln og de britiske merkene Aston Martin, Jaguar og Land Rover. PAG skulle imidlertid vise seg å bli et kostbart prosjekt for Ford og ryktene tilsa at Volvo var det eneste av de fire europeiske merkene i gruppen som faktisk tjente penger.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger