- Samtidig må avgiftsssystemet forandres slik at denne typen biler får flere av el-bilenes insentiver, fortsetter Herland.
Det vil i så fall si, ingen bomringavgift, tilgang til kollektivfelt, ingen årsavgift, momsfritak, gratis parkering og gratis lading.
Bilen Volvo tester i disse dager er en V70 med kombinasjonen firesylindret dieselmotor sammen med elektrisk motor. Den elektriske motoren lades ved rulling og bremsing, men også via en vanlig kontakt i veggen. Batteriene er av typen litium-ion.
Volvo har innledet et samarbeid med det svenske kraftselskapet Vattenfall for å fremme utviklingen av ladbare elbiler. Vattenfall skal bidra med ladesystemer, samt energileveranse til de ferdige bilene.
Dieselmotoren kan også kjøres på syntetisk diesel.
Lavt CO2
Den siste generasjonen Toyota Prius er på veien, og vi har allerede delt ut mye skryt til denne bilen. Den slipper per i dag ut 89 gram CO2 per kilometer. Et meget bra tall som vanskelig å slå. Plug-in av denne bilen kommer antagelig heller ikke i vanlig salg før i 2012/2013.
Volvo mener de skal komme ned mot 50 gram CO2 per kilometer. Det betyr i så fall et forbruk som ligger på under 0,2 liter per mil på kjøresyklusen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger