Volvo ruster opp på dieselfronten

Dieselmotorenes utvikling har vært rivende i noen år, og publikum forventer stadig mer. Det tar nå Volvo konsekvensen av og presenterer en ny generasjon fem-sylindrede "oljebrennere".

Publisert
Sist oppdatert

Volvo selger nå flere dieseldrevne enn bensindrevne biler i Europa. Dette reflekterer markedets generelle utvikling, og konkurransen blir stadig tøffere. Derfor kommer nå Volvos femsylindrede D-motor i tre fornyede utgaver. Samtidig kan man nå få de aktuelle Volvomodellene med nye sekstrinnsgirkasser, manuelle i første omgang. Sekstrinns automatkasser blir tilgjengelige i løpet av året.

Tre brødre

Den nye generasjonen av Volvos egenproduserte femsylindrede dieselmotor som lanseres i modellene S60, V70, XC70 og XC90 er et resultat av et gjennomgripende videreutviklingsarbeid som har pågått siden motoren ble introdusert i 2001. Den nye dieselmotoren er egentlig tre. Den sterkeste versjonen, D5-motoren, har fått 22 ekstra hestekrefter og gir en maksimal effekt på 185 hester. Dette burde gi de ekstra farts- og seigdragningsressurser som en del har etterlyst, særlig i de tyngre firehjulstrekkerne. Dreiemomentet øker fra 340 til 400 newtonmeter. D5 er den eneste av de tre som kombineres med Volvos firehjulsdriftssystem, AWD.

Motoren "midt på treet" som kalles 2,4D får nå 163 hester istedet for 130, med et dreiemoment som øker fra 280 til 340 newtonmeter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.