Volvo S60R på Imola

Banekjøring sliter på utstyret, men akkurat som i racing finnes det både dekk og reservedeler i massevis. S60R fungerte likevel som en drøm på banen takket være avansert understell.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har testet Volvo S60R på den svingete og trange Imola-banen i Italia. Dette er banen som krevde livet til Ayrton Senna 1. mai 1994 og det skal kjøres Formel 1 her igjen 18-20 april i år. Det er med andre ord en brutal bane Volvo har valgt til denne testkjøringen.

Spennende knapper

Volvo S60R ligner ved første øyekast veldig på en vanlig S60, men S60R har litt annen grill, store felger, en liten vinge på bagasjeluken og 18-tommers felger. I interiøret er det lite nytt, instrumentene er blå og en spesiell R-farge er tilgjengelig. Nytt er også knappene i midtkonsollen som betjener inntillingene til demperne. I tillegg til den heftige motoren selvfølgelig, er dette det som er mest spennende med bilen. Volvo har utviklet dette sammen med Öhlins Racing og det virker fortreffelig. På landeveien kan du velge innstillingen ”comfort” og du har en myk og behagelig bil som egner seg til daglige gjøremål. I ”sport” blir den bare litt hardere for å hindre krenging i svingene. I ”advanced” forvandles bilen til en banebil. Dempingen blir knallhard for å maksimere kontakten med bakken og denne innstillingen anbefales kun på veldig flatt underlag. Du har også bedre gassrespons i denne innstillingen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer