Det nye systemet er utviklet av det amerikanske selskapet Engelhard Corporation, og testet i samarbeide med blant annet Volvo. Systemet kalles "PremAir", og kan foruten å brukes på bil-radiatorer, også benyttes for eksempel på samme måte på et ventilasjonsanlegg i et bolighus.
PremAir
I all enkelhet påføres "PremAir" i et lag utenpå en varmeutveksler, som for eksempel en radiator. "PremAir" fungerer som en katalysator og omdanner ozon fra den omkringliggende luften, til ren oksygen som føres inn i kupeen. Ozon er resultatet av en kjemisk reaksjon mellom nitrogenoksider og hydrokarboner reagerer med varme og sollys. Nitrogenoksider og hydrokarboner er som kjent to av de største og farligste resultatene av miljøskadelig utslipp fra bensinmotorer.
Tester viser at 75 prosent av ozoninnholdet som strømmer gjennom Volvos katalyserende radiator, brytes ned og omdannes til oksygen.
Smog
Ozon er skadelig, både for mennesker og natur. Det dannes når nitrogenoksider og hydrokarboner (typisk fra trafikk) utsettes for sollys. Så problemet med ozon er altså størst på solrike dager, og helst om sommeren --og mest i større byer. Ozon er den største hovedkomponenten i den så ødeleggende smogen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger