S80, som vil bli utstyrt med denne motoren først, vil få navnet D5. D5-merkelappen, i hvert fall på S80, flyttes dermed fra 185-hesteren og opp til denne nye 205-hesteren.
Forbruket er såpass lavt som 0,62 liter per mil ved blandet kjøring med manuell girkasse. Dette resulterer i et CO2-utslipp på 164 gram per kilometer. Dette er veldig bra tall for en 205 hesters motor i en S80.
Hvis vi sammenligner med BMW 525d, også med manuell kasse, har den i første omgang litt mindre effekt, og omtrent samme utslipp. 525d med manuell kasse slipper ut 165 gram per kilometer.
Den nye Volvo-motoren slår ikke BMW med automatgir. S80 D5 med automatkasse har et forbruk på 0,67 liter per mil, mens BMW 525d med automat nøyer seg med 0,65 liter per mil.
Nå skal det sies at det å ligge likt med BMW på CO2-utslipp ikke er noe nederlag. Det betyr bare at man er på høyde med det beste.
To ladere
Den største nyheten på motoren er at den har blitt utstyrt med to turboladere - én stor og én liten. Den lille brukes i hovedsak på lave turtall og har også god reaksjonsevne. Den store tar over i høyere fart.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger