Volvo V60 D6 AWD prøvekjørt

GØTEBORG (DinSide Motor): Dette er blant de mest spennende lanseringene vi har vært på.

SPESIELT: Instrumentpanelet i Volvo V60 Plug-in Hybrid D6 AWD er en heldekkende LED-skjerm. Her ser vi at fremdriften i ren elektrisk modus er upåklagelig; med turtelleren på null er hastigheten 107 kilometer i timen. Det er mulig å komme opp i vel 120 km/t i "Pure"-modus - altså med ren eldrift. Foto: Knut Moberg
SPESIELT: Instrumentpanelet i Volvo V60 Plug-in Hybrid D6 AWD er en heldekkende LED-skjerm. Her ser vi at fremdriften i ren elektrisk modus er upåklagelig; med turtelleren på null er hastigheten 107 kilometer i timen. Det er mulig å komme opp i vel 120 km/t i "Pure"-modus - altså med ren eldrift. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Og det vil ikke si så lite - det er blitt en del gjennom årene. Det som var spennende var ikke bare å få kjøre Volvo V60 D6 AWD (foreløpig bedre kjent som V60 Plug-in Hybrid eller - på bedre norsk - ladbar hybrid), en luksuriøst utstyrt diesel/strøm-hybrid med masse krefter, lavt forbruk og firehjulsdrift. Det var kanskje særlig de fremtidsperspektiver denne lanseringen åpner for.

For øvrig er dette en verdensnyhet; bilen er den første ladbare dieselhybriden på markedet.

Samarbeid med strømleverandør

Det er for øvrig ikke et "100 prosent Volvo-produkt" da prosjektet "V60 Plug-in Hybrid er et fellesprosjekt med det svenske energiselskapet Vattenfall, som både bidrar med 50 prosent økonomisk og samarbeider om teknologien.

Imponerende

Ytelsene Volvo D6 AWD kan skilte med er imponerende: Med bare 6,2 sekunder fra 0 til 100 km/t akselererer den som en av de sterkeste BMW-konkurrentene, men den kan kjøre opp mot fem mil uten å slippe ut eksos og kan ifølge produsenten greie et snittforbruk under 0,2 liter per mil.

En uhørt kombinasjon

Dette takket være kombinasjonen av en råsterk dieselmotor og en relativt veldimensjonert elektromotor, som til sammen yter 285 hestekrefter og i beste fall 440 + 200 newtonmeter. Vi kan skrive under på at det går unna - mer om selve kjøreopplevelsen litt lenger ned.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer