Volvo har hatt det vanskelig en tid nå i flere markeder, hvorav det viktige amerikanske. I Norge, derimot har merket klart å holde en solid posisjon blant de mestselgende bilene på markedet, tross en viss nedgang i år i forhold til i fjor.
Men nå er Volvo i ferd med å gå inn i en ny æra, og den innledes med helt nye XC90 - en bil vi kommer tilbake til senere i dag. Deretter vil alle modellene fra den svenske produsenten bli erstattet med helt nye i løpet av få år.
Samtidig kan Volvo feire dobbeltjubileum for to av de mest ikoniske bilmodellene som har eksistert her i landet.
For, med unntak av Volkswagen med sin Boble har vel ingen bilprodusent merket nordmenns bilhistorie mer enn det jubilerende Volvo-paret PV 444/544 og 240.
Les også: Volvo Amazon fyller 50
Fra 444 til 544
PV-en kom på markedet i september 1944, selv om serieproduksjonen først kom igang for alvor i 1947. Den amerikansk-inspirerte fasongen skulle bli et velkjent og vanlig syn på norske veier helt til 1970-tallet. Det er den som er blitt hetende "PV" i de fleste minner selv om PV (som står for Personvagn) var blitt brukt i modellbetegnelsen helt siden den første Volvoen kom i 1927. PV444 ble etterfulgt av 544 i 1958. Den fikk forbedringer som en frontrute i et stykke istedet for todelt, og firetrinns manuell girkasse erstattet den gamle tretrinns-girkassen.
Stasjonsvogn-varianten, Duett, ble også et vanlig syn på både svenske og norske veier etterhvert.
Til tross for at bilens design begynte å fremstå som noe gammelmodig i og med introduksjonen av Volvo Amazon mot slutten av 1950-tallet, fortsatte PV-ens popularitet å være stor til langt utpå 60-tallet og i løpet av bilens 18-årige karrière ble det produsert nesten 450.000 eksemplarer - et tall som må ses i forhold til det mye lavere bilsalget på den tiden.
Sikkerhet fremfor alt

Slik sett fremstår 240-serien, som ble introdusert i 1974 som en videreutvikling av 140-serien, som en mye større suksess med sine 2,8 millioner eksemplarer som ble produsert frem til modellrekken gikk inn i 1993. I flere år på 70- og 80-tallet var den på salgstoppen i Norge, lenge i knivskarp konkurranse med Ford Granada.
Som Amazon og deretter 140, var 240 designet av norsk-svenske Jan Wilsgaard, som dermed virkelig har satt sitt preg på det norske billandskapet det siste halve århundret. I forhold til sin forgjenger forsterket den i stor grad Volvos sikkerhets-image.
Nullvisjon
Det er i forlengelsen av denne sikkerhetsfilosofien, som virkelig ble verdenskjent med 240-modellen, Volvo nå jobber mot sin visjon om at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i en ny Volvo - og det allerede fra 2020.
Om de får det til, vil tiden vise. Men vi skal innrømme at det uansett var en spesiell opplevelse å få være med i en selvkjørende Volvo i Göteborg-trafikken tidligere i år...