Volvo P1800

Volvos aller tøffeste

Når racing-firmaet Cyan får legendariske Volvo P1800 mellom hendene, blir det en rå sportsbil med en pris som får banksjefen din til å falle av stolen.

STOPPER TIDEN: Med den nye sportsbilen Volvo P1800 Cyan, har racing-firmaet Cyan vært svært trofaste mot den originale Volvo-en som detektiv-helten Helgenen kjørte på 1960-tallet. Foto Cyan
STOPPER TIDEN: Med den nye sportsbilen Volvo P1800 Cyan, har racing-firmaet Cyan vært svært trofaste mot den originale Volvo-en som detektiv-helten Helgenen kjørte på 1960-tallet. Foto Cyan Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er mulig du må ha passert 50 for å ha et forhold til Volvo P1800 – bilen som den gamle detektivhelten Helgenen, i Roger Moores skikkelse, gjorde berømt på 60-tallet. Bilen er blitt den mest klassiske modellen som den svenske bilprodusenten noen gang har bygget.

Nå er P1800 i ferd med å gjenoppstå i form av en sportsbil bygget av Cyan, et firma som har bygget og konkurrent med Volvo-biler i flere racing-klasser siden 1996. Teknikken blir moderne, men utseendet er ikke til å ta feil av.

Trofast mot 60-tallet

Den nye sportsbilen kommer da også til å få navnet Volvo P1800 Cyan.

- Da vi bestemte oss for å bygge P1800 Cyan, var målet å være så trofaste som mulig mot både design og teknologi fra 60-tallet. Det betyr at sjåføren ikke har verken antisladdsystem, ABS-bremser eller andre hjelpemidler som kan forstyrre kjøregleden, forteller Christian Dahl, som er grunnlegger og daglig leder i Cyan Racing.

50 ÅR TILBAKE: - Vi kunne bygget en bil med alt moderne utstyr og komfort, men har valgt å holde oss så nær originalen som mulig, sier Cyan-sjef Christian Dahl. Det bærer interiøret tydelig preg av. Foto: Cyan
50 ÅR TILBAKE: - Vi kunne bygget en bil med alt moderne utstyr og komfort, men har valgt å holde oss så nær originalen som mulig, sier Cyan-sjef Christian Dahl. Det bærer interiøret tydelig preg av. Foto: Cyan Vis mer

Kruttpakke

Karosseriet på bilen er blitt bygget om slik at det blant annet er plass til større hjul og større sporvidde. Under panseret har bilen fått den samme toliters turbomotoren som sitter i racing-utgaven av Volvo S60 i Touring Car Championship. Den gir 420 hester og et dreiemoment på 770 newtonmeter.

Tatt i betraktning at bilen bare veier 990 kilo, er dette en kruttpakke av en motor, som vil gi bilen svært sportslige kjøreegenskaper.

Nytt hjuloppheng

Originale Volvo P1800 hadde til sammenlikning en motor på 102 hester da den kom.

Kreftene fra motoren overføres til drivhjulene bak via en femtrinns manuell girkasse – også dette for å gjøre bilen så lik originalen som mulig. En viktig forskjell er imidlertid at den stive bakakselen i den originale Helgenen-bilen er byttet ut med uavhengig hjuloppheng og en såkalt «limited-slipp» differensial. Den skal overfører mest krefter til de hjulet som har best veigrep.

4,3 MILLIONER: Volvo P1800 Cyan skal bygges i et begrenset opplag og prisen skal være 4,3 millioner kroner. Foto: Cyan
4,3 MILLIONER: Volvo P1800 Cyan skal bygges i et begrenset opplag og prisen skal være 4,3 millioner kroner. Foto: Cyan Vis mer

Sjekk interiøret

Interiøret i bilen likner ikke noe du finner i moderne biler i dag. Også her har designerne vært svært trofaste mot originalen. Her finner du ingen store berøringsskjermer eller navigasjonsanlegg. Ei heller en kollisjonspute i rattet. Knapper, betjeningshendler og instrumenter ser nesten ut som om de er tatt rett ut av en gammel Volvo. Det samme gjør den lange girspaken og speilet som er montert oppe på dashbordet.

4,3 millioner

Hvis du nå har fått deg en ny drømmebil, skynder vi oss å legge til: Volvo P1800 Cyan skal ikke masseproduseres. Den skal bygges i et begrenset opplag. Cyan-sjef Christian Dahl har ennå ikke sagt noe om prisen på bilen. Vår svenske kollega i Vi Bilägare mener imidlertid å vite at den blir 4,3 millioner kroner. Siden ryktene om bilen begynte å gå i september, er sikkert alle de planlagte bilene solgt uansett.

KRUTTPAKKE: Motoren er den samme som sitter i Volvos racing-biler og yter 420 hester. Det er mye i en bil som bare veier 990 kilo. Foto: Cyan
KRUTTPAKKE: Motoren er den samme som sitter i Volvos racing-biler og yter 420 hester. Det er mye i en bil som bare veier 990 kilo. Foto: Cyan Vis mer

- Vi kunne selvfølgelig ha bygget en elektrisk P1800 og fylt den med den mest moderne teknologien, komforten og luksusen. Men det var ikke det vi ville gjøre. Vi har heller stoppet tiden på 60-tallet så langt det har vært mulig, sier Dahl.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer