Volvos fremtidsplaner

Volvo henger etter på miljøfronten, men har en rekke planer for å kappe forspranget til de ledende produsentene.

Publisert
Sist oppdatert

Det er i forbindelse med årets bilutstilling i Paris at Volvo avslører fremtidig satsningsområder. Blant de mest spennende tingene finner vi både en diesel- og en plug-in-hybrid. Men la oss starte med det som ligger først i løypa.

115 gram CO2

Allerede nå er spesielle spareversjoner av C30/S40/V50 klare. Disse slipper ut mellom 115 og 118 gram CO2. Dette er relativt gode tall, inntil nye Volkswagen Golf Bluemotion med sine 99 gram kommer til sommeren. Volvo regner med å være nede på dette nivået i løpet av et par år.

SUV med fremhjulsdrift

Tidlig neste år kommer nye XC60 med fremhjulsdrift, 175 hester og et CO2-utslipp på 170 gram. Vi er ikke blant de som lar seg imponere av dette, ettersom BMW X3 allerede i dag ligger på dette nivået - med firehjulsdrift. Trolig kommer ikke denne versjonen til Norge heller.

Nye bensinmotorer

Mer interessant er det da at Volvo også kommer med en helt ny generasjon bensinmotorer neste år. Disse vil være firesylindrede og ha direkteinnsprøytning og turbo. Vi regner med at flere versjoner med ulike effekttall og kanskje også slagvolum blir tilbudt. Volvo trenger sårt nye og langt gjerrigere motorer, ikke minst på bensinsiden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer