Det er en ny rapport fra amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB), som viser hvordan Uber Technologies selvkjørende testbiler klarte seg i trafikken i USA, forut for dødsulykken i 2018.
Konklusjonen er at de fra september 2016, til den fatale ulykken i Arizona i mars i fjor, hadde vært involvert i 37 kollisjoner. I 33 av disse ulykkene oppsto det kollisjon med andre biler. I de fleste ulykkene var ikke den selvkjørende bilen i stand til å forstå og reagere riktig på hendelser foran seg på veien.
- Gjør tiltak
Etter dødsulykken beordret myndighetene en stopp av Ubers tester. De ble først gjenopptatt i Pennsylvania i desember i fjor, med forbedrede dataprogrammer og kraftig skjerpede sikkerhetstiltak.
Til Automotive News sier en talsmann for Uber Technologies at de er svært lei seg for ulykken som drepte Elaine Herzberg.
- Vi har satt i verk flere tiltak for å forbedre sikkerheten i de selvkjørende testbilene våre. Vi setter stor pris på de grundige undersøkelsene til NTSB og vil studere anbefalingene deres nøye, sier Sarah Abboud.
- Mulig å unngå
Politiet har tidligere fortalt at det hadde vært fullt mulig å unngå ulykken, men at sjåføren, som var på plass for å ta over dersom den selvkjørende bilen mistet kontrollen, satt og så på «The Voice» på TV da fotgjengeren ble påkjørt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger